Home / Wiadomości  / Telefon na 112 nie wydłuża oczekiwania na pomoc

Telefon na 112 nie wydłuża oczekiwania na pomoc

RKO, 112, pierwsze pomoc
Fot. pixabay.com

Operatorzy numerów alarmowych podkreślają, że badania nie potwierdzają wydłużenia oczekiwania na pomoc w przypadku telefonu na numer 112.

 

W siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji  w Warszawie pracownicy Centrów Powiadamiania Ratunkowego odebrali wyróżnienia od premiera Mateusza Morawieckiego i ministra spraw wewnętrznych Mariusza Kamińskiego. Wczoraj obchodzony był Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

 

Żaklina Owczarzak z bydgoskiego CPR tłumaczyła, dlaczego dzwoniący na numer alarmowy musi odpowiedzieć na wiele pytań.

 

Operator, przyjmując zgłoszenie, musi zadać pytania, które będą odpowiednie dla wszystkich służb. Rzeczywiście dla zgłaszającego może być irytujące, że odpowiada na jakieś pytania, które dla niego nie są związane ze zgłoszeniem. Natomiast dla służb jak najbardziej to są w danym momencie wszystkie kompletne informacje – podkreśliła Żaklina Owczarzak.

 

Operatorem w bydgoskim CPR jest też Agnieszka Siembor. W jej ocenie, do tej pracy potrzeba kilku niezbędnych umiejętności i cech charakteru.

 

To przede wszystkim opanowanie, nie możemy sobie pozwolić na to, by zgłaszający nad nami górował. Musimy wiedzieć, jakie pytania zadać, żeby przyspieszyć czas reakcji – mówiła operatorka. Spokój, dobra współpraca, komunikatywność ze zgłaszającym, bo każdy z nich jest inny – jeden będzie zdenerwowany, jeden bardziej opanowany. Musimy wiedzieć, jak podchodzić do tej osoby – tłumaczyła Agnieszka Siembor.

 

Z danych MSWiA wynika, że operatorzy numerów alarmowych zarejestrowali w ubiegłym roku ponad 22 miliony zgłoszeń w całej Polsce. To średnio ponad milion 800 tysięcy połączeń miesięcznie i 60 tysięcy dziennie. Centra Powiadamiania Ratunkowego przekazały służbom informacje o ponad 6 milionach zdarzeń.

 

Najwięcej połączeń zarejestrowano w miesiącach letnich. Problemem są nadal fałszywe alarmy. Było ich ponad 8 i pół miliona, czyli prawie 40 procent wszystkich zgłoszeń.

 

Przyjęty przez rząd projekt nowelizacji ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego zmieni strukturę organizacyjną Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Pracownicy CPR otrzymają możliwości rozwoju zawodowego i awansu. W tym celu wprowadzona zostanie gradacja stanowisk.

 

Ponadto operatorzy numerów alarmowych zostaną objęci ochroną przysługującą funkcjonariuszom publicznym. Powstanie także Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego.

 

IAR

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close