To egzamin i dokument świadczący o znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa. Dzieci i młodzież między 10, a 18 rokiem życie, poruszając się po drogach publicznych, mają obowiązek posiadania karty rowerowej. W ostatnim czasie przepisy zostały rozszerzone i obejmują obecnie również na hulajnogi elektryczne oraz urządzenia transportu osobistego, jak na przykład deskorolki napędzane za pomocą wbudowanego systemu.
– Karta jest obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą rowerem i innymi urządzeniami, przewidzianymi prawem, poruszać się po drogach publicznych. Dokument można zdobyć najczęściej w szkołach podstawowych, gdzie uczniowie poznają podstawy uczestnictwa w ruchu pod opieką wykwalifikowanych nauczycieli. Niekiedy lekcje prowadzą instruktorzy z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Kartę można zdobyć również podczas zajęć prowadzonych w Miasteczku Ruchu Drogowego, które prowadzą strażnicy miejscy – mówi starszy inspektor Jerzy Jabraszko z referatu prasowego stołecznej Straży Miejskiej.
Miasteczko odwzorowuje infrastrukturę drogową i sytuacje, które mogą spotkać uczestników ruchu. Obiekt posiada znaki drogowe, sygnalizację świetlną, przejścia dla pieszych i pozorowany przejazd kolejowy.
– Uczestnicy kursów prowadzonych przez funkcjonariuszy, są prowadzone kompleksowo i przygotowują do egzaminu, po którym uzyskują kartę rowerową. Instruktorzy dbają o usystematyzowanie wiedzy i utrwalenie zasad gwarantujących ich bezpieczeństwo w codziennym życiu – dodaje starszy inspektor Jerzy Jabraszko.
Jak podsumował przedstawiciel referatu prasowego stołecznej Straży Miejskiej, do kursu i egzaminu na kartę rowerową mogą podejść również osoby indywidualne, które zgłoszą się ze zgodą rodzica lub opiekuna. Dokument jest wydawany nieodpłatnie i bezterminowo. Z posiadania karty rowerowej zwolnieni są wszyscy nastoletni rowerzyści, którzy zdali przed ukończeniem 18 roku życia egzamin na kartę motorowerową lub wyrobili prawo jazdy w kategorii AM, A1, B1 i T.
Artur Chmielewski