Home / Wiadomości  / A. Zając: transport publiczny powinien być dostępny i możliwie tani

A. Zając: transport publiczny powinien być dostępny i możliwie tani

A. Zając: transport publiczny powinien być dostępny i możliwie tani
Fot. nowawarszawa

System komunikacji metropolitalnej trzeba połączyć informacyjnie – podkreśla Artur Zając. Dyrektor Pionu Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego, w „Poranku z Radiem Warszawa” mówił o przyszłości komunikacji publicznej. Obecnie trwają rozmowy z powiatami okołowarszawskimi na temat jak najlepszej współpracy.

 

Stołeczny ZTM prowadzi obecnie rozmowy z przedstawicielami 70 gmin, z 8 podwarszawskich powiatów, aby zbudować wspólny system komunikacji publicznej. O wyzwaniach związanych z organizacją wspólnego transportu w metropolii warszawskiej mówił w środowym 'Poranku z Radiem Warszawa’ Dyrektor Pionu Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Artur Zając.

 

W Grodzisku Mazowieckim mamy bardzo prężnie działający związek komunikacyjny. W wielu innych gminach wygląda to bardzo różnie. Są albo prywatni operatorzy, albo jakieś pojedyncze linie. I rzeczywiście jest tutaj problem, jest tutaj wyzwanie z punktu widzenia całego obszaru metropolii warszawskiej, żeby ten transport jednak rozbudować i rozwinąć bardziej, nie tylko w kontekście dojazdów do Warszawy, ale też komunikacji lokalnej, dojazdu do sklepu, szkoły, kościoła, przychodni – mówił gość poranka.

 

Aktualnie brakuje np. wspólnej strony internetowej dla transportu w całej metropolii – wyjaśnił Artur Zając.

 

Jeżeli ktoś by chciał pojechać do Warszawy, to najpierw gdzieś tam na jednej stronie musi sprawdzić jaki ma autobus lokalny, na drugiej stronie jak pociągiem kolei mazowieckich dojedzie do Warszawy, a potem na stronie ZTM-u jak ma poruszać się po Warszawie. Nie jest to zbyt wygodne. Chcielibyśmy, żeby ten system był zintegrowany przede wszystkim informacyjnie. I to jest jakby pierwsze wyzwanie, czyli integracja różnych podsystemów transportowych budowanych przez różnych organizatorów – dodał Artur Zając.

 

W organizacji wspólnego transportu ważna jest także cena biletów.

 

Wiadomo, że im dalej od Warszawy, tym gęstość zaludnienia jest mniejsza. No i siłą rzeczy transport publiczny też nie może być w tak atrakcyjnej ofercie, jak to jest w Warszawie i jej okolicach. Bo nie ma tam aż tylu osób, żeby je obsłużyć, co wcale nie znaczy, że są to miejsca, w których tego transportu publicznego nie powinno być. No i chcielibyśmy, żeby transport publiczny był rzeczywiście dostępny, też pod kątem tego, żeby był możliwie tani – dodał gość poranka.

 

Jeżeli pasażer nie zapłaci za transport, to ktoś inny jednak za tą usługę musi zapłacić. Tutaj oczywiście jest cały problem związany z tym, w jaki sposób będziemy finansować wspólnie tą usługę transportową. W tej chwili mamy dobry przykład dla innych miejsc w kraju, gdzie metropolia tworzona jest wspólnie z państwem. Taka metropolia jest dzisiaj na Górnym Śląsku – zaznaczył gość poranka.

 

Krzysztof Jędrasik

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close