Zakaz wjazdu na starówkę, wolniej na bulwarach? Nowe zasady dotyczące hulajnóg
Więcej stojaków i wolniej na bulwarach. Miasto stołeczne Warszawa proponuje operatorom hulajnóg elektrycznych nowe zasady funkcjonowania.
Już w najbliższy czwartek 20 maja, wejdą w życie przepisy regulujące sposób poruszania się i parkowania hulajnóg elektrycznych. Zgodnie z ustawą, pojazdy zaparkowane nieprawidłowo będą usuwane z drogi na koszt właściciela. Miasto zachęca operatorów do współpracy w sprawie stojaków.
– Naszą propozycją jest wyznaczenie takich stref do parkowania w formie stojaków rowerowych. Są one zlokalizowane w około 2 tysiącach miejsc w Warszawie. Z takich naturalnych „hotspotów” można by było korzystać od zaraz. Jednocześnie oczekujemy od operatorów dostawienia nowych stojaków w liczbie proporcjonalnej do liczby hulajnóg, które mają w Warszawie. Zaproponowaliśmy jeden stojak na dwie hulajnogi – mówi rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski.
– W planie jest także zmniejszenie dopuszczalnej prędkości jazdy na bulwarach oraz zakaz jazdy hulajnogą po Starym Mieście – dodaje Jakub Dybalski.
– Jazda pojazdem z małymi kołami po staromiejskim bruku i tak jest niewygodna i niebezpieczna. Technicznie łatwe jest też mocniejsze ograniczenie prędkości niż przepisowe 20 km/h w bardziej zatłoczonych miejscach jak np. na bulwarach. O tym też rozmawialiśmy z operatorami – zaznacza rzecznik ZDM.
Zgodnie z ustawą, e-hulajnogi nie mogą jechać szybciej niż 20 km/h. Miasto oczekuje, że pojazdy oferowane do wypożyczenia nie będą miały technicznej możliwości przekroczenia tej prędkości.
ZDM podkreśla, że potrzebna jest kampania informacyjna skierowana do użytkowników dotycząca zasad poruszania się i parkowania e-hulajnóg. Użytkowników urządzeń należy poinformować o tym, jak powinni się zachowywać po wejściu w życie przepisów czyli po 20 maja.
Miasto chce wspólnie z operatorami przygotować taką kampanię i wykorzystać kanały kontaktu dostępne dla operatorów, aby dotrzeć do hulajnogistów – np. poprzez aplikację mobilną czy zawieszki na kierownicach.
Powyższe zasady to propozycja, jaka została przedstawiona operatorom przez m.st. Warszawa i omówiona na spotkaniach z udziałem operatorów. ZDM ma nadzieję, że uda się szybko dojść do porozumienia i przejść do fazy wdrażania ustaleń tak, aby jak najszybciej zapanować nad dotychczasowym bałaganem i poprawić bezpieczeństwo.
Krzysztof Jędrasik, zdm.waw.pl