Od technologii analogowej do cyfrowej. Trwa modernizacja linii metra M1. Stare analogowe urządzenia sterowania ruchem pamiętają jeszcze uruchomienie linii niemal trzy dekady temu. Teraz odchodzą w przeszłość.
Urządzenia, które obrazują sytuację ruchową na linii będą skomputeryzowane, mniej awaryjne i łatwiejsze w konserwacji.
– Wśród tych urządzeń są np. plany świetlne. Są to tablice, które pokazują położenie pociągów, a także działanie ich systemów. One są już wysłużone. To, co pokazywały te tablice, teraz będzie wyświetlane na komputerach. Będzie to dokładniejsze, a przede wszystkim na danej stacji będzie można uzyskać – mówił Andrzej Rejnson z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Plany świetlne znajdują się jeszcze na trzech stacjach metra: Wierzbno, Racławicka i Pole Mokotowskie. Po zakończeniu prac system będzie ujednolicony na całej linii M1.
– W sytuacjach awaryjnych pracownicy będą mieli dokładniejszy wgląd w to, co dzieje się na torach. Jeżeli komputery mogą pokazywać większy zakres, są dokładniejsze i mniej awaryjne, to oznacza, ze w sytuacjach awaryjnych jesteśmy w stanie szybciej i sprawniej reagować – dodał Andrzej Rejnson.
W związku z pracami od dziś wieczora do niedzieli zamknięta będzie linia metra M1 na odcinku Kabaty – Świętokrzyska. Funkcjonuje ona od 1995 r. Prace związane z przebudową urządzeń sterownia ruchem pojazdów w metrze prowadzone są od 2009 roku. Zmodernizowane zostały odcinki Kabaty – Stokłosy oraz Stokłosy – Wilanowska. Koszt tegorocznego przedsięwzięcia to niemal 5 mln zł netto.
Agata Pniewska