Home / Wiadomości  / Strefa Czystego Transportu w Warszawie budzi kontrowersje

Strefa Czystego Transportu w Warszawie budzi kontrowersje

Strefa Czystego Transportu w Warszawie budzi kontrowersje
fot. uczestnicy protestu na posiedzeniu Rady Warszawy/ Paweł Supernak/PAP

Stołeczni radni na czwartkowej (07.12) sesji Rady Miasta podjęli temat Strefy Czystego Transportu. Ma ona ograniczyć wjazd do kilku centralnych dzielnic Warszawy samochodom niespełniającym odpowiednich norm emisji spalin. W sali i przed salą obrad w Pałacu Kultury i Nauki protestowali przeciwnicy wprowadzenia strefy.

 

Na początku obrad, przewodniczący klubu Prawa i Sprawiedliwości Dariusz Figura zaapelował o dopuszczenie mieszkańców do rozmów w sprawie strefy.

 

 

 

Projekt uchwały o strefie czystego transportu przedstawił wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

 

– Wprowadzanie stref czystego transportu nie jest tylko domeną uchwał sejmiku województwa mazowieckiego. Zatwierdzony przez Radę Ministrów plan reform do Krajowego Planu Odbudowy zakłada zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko. Będzie wprowadzony obowiązek wprowadzania stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie występują przekroczenia szkodliwych substancji w stosunku do progów UE. Obecnie w Polsce są cztery takie miasta wśród nich jest Warszawa – mówił Michał Olszewski.

 

O chorobach spowodowanych przez zanieczyszczone powietrze przypomniał prof. Rafał Krenke z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

 

– To m.in. astma,  przewlekła obturacyjna choroba płuc,  rak płuc i także inne przewlekłe choroby układu oddechowego, które powodują zaostrzenia i mają bardzo groźne konsekwencje łącznie ze zgonami – mówił profesor.

 

W tak ważnej sprawie należy przeprowadzić referendum – przekonywał radny PiS Wiktor Klimiuk.

 

– To jest sprawa ważna dla mieszkańców, bo tak naprawdę chcecie zabrać wielu mieszkańcom możliwość dojazdu do centrum Warszawy. Mówiliście Państwo, że to propozycja rządu. No nie do końca. Dokumenty rządu są dość ogólne. To wy wybieracie granice strefy, decydujecie kto jest z niej wykluczony, a kto nie. Ta sprawa wymaga referendum – apelował radny Klimiuk.

 

Projekt uchwały zakłada zakaz wjazdu do strefy czystego transportu pojazdów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat oraz aut benzynowych starszych niż 27 lat. Obszar strefy czystego transportu miał obejmować: Śródmieście, Żoliborz, Pragę Północ, a także część Ochoty, Pragi Południe, Mokotowa i Woli. Podczas czwartkowej sesji poprawkę w tej sprawie zgłosił klub Koalicji Obywatelskiej i obszar strefy ma być zmniejszony do propozycji z maja br.

 

Poniżej relacja z obrad sesji Rady Warszawy z 07.12.2023:

Krzysztof Jędrasik

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close