Home / Wiadomości  / Strefa Czystego Transportu w stolicy jednak powstanie

Strefa Czystego Transportu w stolicy jednak powstanie

fot. posiedzenie Rady Warszawy/ Paweł Supernak/PAP

Rada miasta stołecznego Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie utworzenia w mieście Strefy Czystego Transportu (SCT). Za projektem głosowało 37 radnych, 16 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Od połowy przyszłego roku do SCT nie będą mogły do niej wjechać – co do zasady – Diesle starsze niż 18 lat oraz samochody benzynowe 27-letnie i starsze. W kolejnych latach zakazem wjazdu do Strefy będą objęte nowsze modele aut.

 

Strefa obejmie obszar centrum Warszawy, głównie Śródmieście i fragmenty graniczących z nim dzielnic. Przewiduje to poprawka Koalicji Obywatelskiej, zgłoszona podczas dzisiejszego posiedzenia Rady i poparta także przez opozycyjny klub PiS. W ten sposób powrócono do pierwotnej propozycji ratusza prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Przedstawiony w listopadzie przez stołeczne władze plan zakładał objęcie Strefą obszaru dwukrotnie większego, czyli całego Śródmieścia, Żoliborza i Pragi Północ, niemal całej Ochoty i Pragi Południe, a także większość Mokotowa i połowę Woli.

 

W bloku głosowań odrzucono kilkanaście poprawek radnych PiS, zakładających między innymi znaczne ograniczenie granic strefy i wyłączenia dla dużych rodzin, emerytów oraz rodziców z małymi dziećmi. Przepadła też poprawka w sprawie stworzenia funduszu mającego ułatwić mieszkańcom zakup bardziej ekologicznych samochodów.

 

Czwartkowa debata warszawskich radnych nad wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu miała burzliwy przebieg. Dyskusja trwała ponad 7 godzin, a na obrady przybyła ponad setka mieszkańców, w większości przeciwników SCT. Kilkudziesięciu osób nie wpuszczono na salę obrad. W dyskusji głos zabrali nie tylko mieszkańcy i przedstawiciele organizacji społecznych, ale także posłowie PiS i Konfederacji, wzywający do rozpisania referendum i krytykujący pomysł ratusza.

 

Władze Warszawy przewidziały wyłączenia z SCT dla seniorów powyżej 70. roku życia, osób niepełnosprawnych oraz wydłużenie okresu przejściowego dla mieszkańców Strefy i warszawskich podatników. Przewidziano ponadto możliwość wjazdu do strefy w ramach przypadków losowych. Przepustkę można byłoby wykorzystać przez 4 dni w roku.
Brak zastosowania się do wymogów SCT będzie traktowany jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 złotych.

 

IAR

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close