„Język polski otwiera”. O kampanii „Kto ty jesteś” mówił w „Poranku Siódma 9” prezes zarządu Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie Mikołaj Falkowski.
Inicjatywa promuje język polski na Litwie, Łotwie, Ukrainie, w Mołdawii, Estonii, Rosji oraz w Czechach. Chodzi o pokazanie rodzicom oraz uczniom polskich szkół i placówek kulturalnych, jakie możliwości daje jego znajomość. Jak powiedział Mikołaj Falkowski, ofensywa języka i kultury rosyjskiej jest na tych terenach bardzo agresywna.
– To są tereny mocno zrusyfikowane. Czasy sowietyzacji, kiedy te państwa były republikami satelickimi czy sowieckimi spowodował gigantyczne zniszczenia, wręcz zgliszcza, jeśli chodzi o świadomość polską i dobrą znajomość języka polskiego. Ta dwu, a nawet trójjęzyczność to jest też wytrych do odkodowania rosyjskiego przekazu i rosyjskiej propagandy. Ludzie mają okazję mieć zupełnie inny przekaz na temat świata, geopolityki, kraju z którego pochodzą i w którym mieszkają. Oczywiście, kultura wysoka też jest tutaj na świeczniku – dodał prezes zarządu Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie.
Kampania „Kto ty jesteś” prowadzona jest głównie w formie internetowej.
– To działania w formach nowatorskich i internetowych, przy użyciu spotów i chwytów zachęcających, stawiając na kluczowe hasło: „Język polski otwiera”, nie jest trudny i jest użyteczny dla tych, którzy chcą sięgnąć po coś więcej, niż oferta, którą mają na miejscu. Nie chodzi tylko o dostępność do polskich czy polonijnych mediów czy do polskich szkół działających tam. Chodzi też o to, że my, jako Polska, rodzicom, ich dzieciom, ale też studentom i absolwentom wyższych uczelni w tamtych krajach mamy wiele do zaoferowania, z nadzieją na to, że oni to wykorzystają i wrócą na te tereny – mówił Mikołaj Falkowski.
Inicjatywę „KtoTyJesteś” zainaugurowano w 2018 roku. Materiały kampanijne, webinary i gry dostępne są na www.ktotyjestes.pl.
Agata Pniewska