Home / Bez kategorii  / Stare auta nie wjadą do centrum Warszawy? Ruszyły konsultacje

Stare auta nie wjadą do centrum Warszawy? Ruszyły konsultacje

Stare auta nie wjadą do centrum Warszawy? Ruszyły konsultacje
fot. rura wydechowa /fot. pixabay

Warszawa wprowadza strefę czystego transportu. Ograniczy ona wjazd do centrum stolicy starym samochodom, które najbardziej zanieczyszczają powietrze. Strefa ma funkcjonować w już połowie 2024 roku.

 

Wstępny projekt strefy czystego transportu zakłada, że jej obszar obejmie Śródmieście oraz przylegające do niego fragmenty: Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi.

 

– Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia – mówi Jakub Leduchowski z warszawskiego ratusza.

 

W pierwszym etapie do strefy nie wjadą diesle mające więcej niż 18 lat oraz auta benzynowe mające ponad 27 lat. Badania prowadzone w 2020 roku ujawniły, które pojazdy najbardziej trują powietrze.

 

– Z badania emisyjności pojazdów na warszawskich ulicach dokonanego jesienią 2020 r. przez zespół naukowców wynika, że najwięcej zanieczyszczeń pochodzi od starszych samochodów, zwłaszcza tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 rokiem, choć stanowiły tylko 17 procent floty, odpowiadały za 37 procent emisji tlenków azotu i 52 procent emisji pyłów – dodaje Jakub Leduchowski.

 

Strefa ma funkcjonować w połowie przyszłego roku. Stopniowo wymagania będą zaostrzane.

 

– W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do strefy dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 czyli starszych niż 27 lat i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 tzn. starszych niż 18 lat. Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie. Docelowo w roku 2032 miałby zostać wprowadzony wymóg Euro 6 dla pojazdów benzynowych i Euro 6 D dla Diesli. To odpowiednio pojazdy nie starsze niż 17 i 11 lat – wyjaśnia Jakub Leduchowski.

 

Obecnie mieszkańcy Warszawy mogą zapoznać się ze wstępnym projektem strefy. Przez najbliższe trzy miesiące potrwają konsultacje społeczne w tej sprawie.

 

Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: [email protected] lub przez formularz dostępny na stronie konsultacji.

 

W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta.

 

Harmonogram spotkań dostępny jest na stronie konsultacji KLIKNIJ

 

Więcej informacji o strefie czystego transportu można uzyskać w serwisie Urzędu Miasta: transport.um.warszawa.pl/sct.

 

 

Krzysztof Jędrasik

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close