Poprawa bezpieczeństwa to priorytet przy inwestycjach drogowych. Dobra infrastruktura nie zastąpi jednak zdrowego rozsądku i odpowiedzialności za kierownicą.
Wraz z początkiem marca rusza kilkutygodniowa akcja Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy pod nazwą “Śmierć to nie statystyka”. Jej celem jest skłonienie do refleksji oraz próba zmiany sposobu dyskusji o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Wśród opinii publicznej daje się zauważyć niebezpieczny trend bagatelizowania wypadków oraz przedkładania szybkości i wygody jazdy nad bezpieczeństwo. Przejawia się to w krytyce działań podejmowanych przez Warszawę, takich jak np. planowany montaż fotoradarów na moście Poniatowskiego
O jej szczegółach mówiła rzecznik warszawskiego ratusza Karolina Gałecka.
– Od lat liczba ofiar sukcesywnie spadała. Choć trudno sobie to dziś wyobrazić, jeszcze w 2013 roku śmierć w wypadkach poniosły aż 74 osoby. Od tego czasu tragiczną statystykę nieustannie udawało się zmniejszać. W 2019 roku wypadków śmiertelnych było już tylko 35, czyli najmniej w historii Warszawy i aż o 53 proc. mniej niż w 2013 r. W minionym, 2020 r., po raz pierwszy od 7 lat ten pozytywny trend został zatrzymany. Śmierć poniosły aż 44 osoby. Tym samym liczba ofiar wróciła dokładnie do poziomu z 2018 roku.
Zarząd Dróg Miejskich od lat prowadzi pomiary ruchu na warszawskich drogach. W tym roku wzrost liczby ofiar śmiertelnych paradoksalnie towarzyszy spadkowi natężenia ruchu, który spowodowany jest mniejszą mobilnością w okresie pandemii. Oznacza to, że po drogach poruszało się mniej pojazdów, a jednak wydarzyło się więcej tragicznych w skutkach wypadków.
– O konieczności nieustannej rozmowy na rzecz bezpieczeństwa przypomina niedawne tragiczne wydarzenie na ulicy Grójeckiej na Ochocie. Pod koniec lutego rozpędzony kierowca wjechał na chodnik w grupę pieszych, jedna osoba zginęła na miejscu. Stało się to za dnia, na prostym odcinku drogi i przy dobrej widoczności oraz pogodzie. Wypadek miał miejsce pomiędzy dwoma nowoczesnymi i bezpiecznymi skrzyżowaniami, które zostały niedawno kompleksowo przebudowane i wyposażone w sygnalizację świetlną. Każdy system jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo. Nawet najlepsza infrastruktura nie pomoże, jeśli kierujący nie będą przestrzegać przepisów – dodaje rzecznik.
Latem, według obietnic prezydenta Rafała Trzaskowskiego, na moście Poniatowskiego stanie 6 fotoradarów. W ostatnich latach doszło tam do blisko 30 wypadków, w tym 3 śmiertelnych oraz kilkudziesięciu kolizji. W przygotowaniu jest też projekt przebudowy ulicy Sokratesa.
Karolina Stachacz, Urząd Miasta st. Warszawy