Rusza Warszawskie Badanie Ruchu
Pomoże lepiej zaplanować przyszłe działania. Od 1 października rozpoczyna się Warszawskie Badanie Ruchu. Analiza sposobu podróżowania mieszkańców najpierw obejmie gminy metropolii warszawskiej. Wiosną przyszłego roku kompleksowe badanie obejmie także obszar stolicy.
W okresie od 1 października do 30 listopada 2024 roku ankieterzy przeprowadzą około 19 tysięcy wywiadów z mieszkańcami gmin podwarszawskich. W tym samym okresie ankieterów będzie można spotkać również na stacjach kolejowych, w obszarze badania. Będą oni pytać pasażerów m.in. o źródło i cel odbywanej podróży. Natomiast w przyszłym roku, od 5 marca do 30 kwietnia, ankieterzy skupią się na badaniu zachowań transportowych niemal 20 tysięcy warszawiaków. Oprócz wizyt w losowo wybranych lokalach mieszkalnych ankieterzy pojawią się również na wybranych parkingach typu „Parkuj i Jedź”.
– Tegoroczne badanie zostanie wykonane w dwóch etapach i obejmie znacznie większy obszar niż w poprzedniej edycji. Oprócz osób z samej Warszawy, o zachowania transportowe zapytani zostaną również mieszkańcy 52 gmin metropolii warszawskiej, które są silnie powiązane transportowo ze stolicą – informuje Marzena Gawkowska z warszawskiego ratusza.
Badaniem objęte zostaną następujące gminy: Nowy Dwór Mazowiecki, Czosnów, Pomiechówek, Zakroczym, Legionowo, Jabłonna, Nieporęt, Serock, Wieliszew, Wołomin, Kobyłka, Marki, Radzymin, Ząbki, Zielonka, Klembów, Tłuszcz, Halinów, Sulejówek, Mińsk Mazowiecki gmina miejska, Mińsk Mazowiecki – gmina wiejska, Dębe Wielkie, Otwock, Celestynów, Józefów, Karczew, Wiązowna, Kołbiel, Piaseczno, Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Lesznowola, Prażmów, Tarczyn, Pruszków, Brwinów, Michałowice, Nadarzyn, Piastów, Raszyn, Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Podkowa Leśna, Ożarów Mazowiecki, Błonie, Izabelin, Leszno, Łomianki, Stare Babice, Jaktorów, Leoncin i Kampinos.
Wyniki badań pozwolą zoptymalizować rozwiązania na przyszłość.
– Chcemy dowiedzieć się jak, dokąd i czym przemieszczają się mieszkańcy metropolii warszawskiej oraz jakie natężenie ruchu występuje w kluczowych punktach sieci transportowej. Te informacje umożliwią nam zaplanowanie optymalnych rozwiązań transportowych na przyszłość – dodaje Gawkowska.
Badanie ruchu jest dobrowolne i anonimowe. Przedmiotem wywiadu są wszystkie podróże odbyte w dniu poprzedzającym wizytę ankietera.
Ankieterzy zapytają między innymi o podstawowe, kluczowe dla badania informacje na temat gospodarstwa domowego, cele podróży, o wykorzystane środki transportu, o godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży.
Ankieterzy z agencji badawczej PBS Sp. z o.o. realizującej badania, będą wyposażeni w identyfikatory z imieniem i nazwiskiem oraz list dokładnie wyjaśniający cel badania podpisany przez Sekretarza m.st. Warszawy.
Oprócz badań ankietowych w gospodarstwach domowych mieszkańców badania obejmą również: pomiary natężenia ruchu samochodowego; pomiary liczby pasażerów w autobusach i tramwajach; pomiary liczby pasażerów w pociągach; pomiary liczby wsiadających i wysiadających na przystankach i stacjach kolejowych; badania ankietowe pasażerów na przystankach i stacjach kolejowych; pomiary ruchu związanego z wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi; pomiary ruchu związanego z wybranymi osiedlami mieszkaniowymi w Warszawie; pomiary ruchu i badanie ankietowe na wybranych parkingach Pakuj i Jedź w Warszawie.
Krzysztof Jędrasik