Ruszył remont Dworca Zachodniego. Modernizacja ma usprawnić poruszanie się pociągów, a także poprawić komfort podróżnych.
Z myślą niepełnosprawnych dworzec ma być w pełni pozbawiony barier architektonicznych. Z peronów znikają stopniowo stare wiaty przystankowe. Pierwsza zostaje usunięta przy peronie 4 i kolejno będą one usuwane w kierunku ul. Tunelowej.
Przeprowadzane są specjalne tory doprowadzające sprzęt niezbędny do modernizacji. Mimo prac cały system obsługi podróżnych został utrzymany.
– Podróżni, którzy korzystają z kolei na co dzień i przejeżdżają przez stację Warszawa Zachodnia mogą zauważyć już pierwsze zmiany, które zachodzą w obrębie peronów. To jeszcze nie są docelowe prace, to są raczej prace, które przygotowują nas do modernizacji i robót budowlanych. Obecnie te roboty skupiają się na tym, aby powstało tymczasowe połączenie dla maszyn wykonawcy – poinformował na antenie Radia Warszawa rzecznik Polskich Linii Kolejowych, Karol Jakubowski.
W listopadzie rozpoczną się docelowe prace. Przygotowane zostaną betonowe fundamenty i rozpocznie się montowanie filarów. Powstania kładka dla pieszych, która połączy Ochotę i Wolę.
– Stacja będzie wyglądała zupełnie inaczej niż dzisiaj. Będzie przykryta dachem, będzie wiata i przebudowane perony oraz system informacji pasażerskiej. Będą długo wyczekiwane windy i schody ruchome. Dworzec zmieni się diametralnie – podkreślał w Rundzie Pytań rzecznik PKP.
Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejna z inwestycji Krajowego Programu Kolejowego. Jest to największa stacja w Polsce pod kątem ruchu pociągów. Przejeżdża przez nią codziennie ponad tysiąc składów. Modernizacja dworca zakończy się w 2023 roku. Remont wyniesie blisko 2 mld złotych.
Greta Laura Sulik