Radni przegłosowali podwyższenie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania
Podwyższenie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania przegłosowane. Zmiany dotkną też abonament mieszkańca na parkowanie w strefie.
Rada Warszawy wydłużyła o dwie godziny czas obowiązywania strefy – od ósmej do dwudziestej. Po dwunastu latach uchwała podnosi opłaty za parkowanie w strefie do 3,90zł za pierwszą godzinę, 4,60 zł za kolejną i 5,50 zł za trzecią godzinę. Po tym czasie za każdą kolejną godzinę parkowania zapłacimy 3,90 zł.
Radny Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Herbich przekonywał, że taka zmiana nie powinna mieć miejsca w dobie epidemii koronawirusa. Mówił, że komunikacja publiczna niesie większe zagrożenie zakażeniem, niż transport indywidualny.
– Moment, w którym miasto nie tylko nie chce zdejmować tymczasowo opłat w strefie płatnego parkowania, ale wręcz chce je jeszcze podwyższać, jest sytuacją, w której bezpośrednio skazuje część mieszkańców na korzystanie z transportu zbiorowego zdefiniowanego jako jedno z potencjalnych zagrożeń przy rozprzestrzenianiu się tej epidemii – powiedział Tomasz Herbich.
Agnieszka Diduszko-Zyglewska z Koalicji Obywatelskiej wskazywała, że liczba samochodów na mieszkańca w stolicy jest większa niż w Wiedniu, Amsterdamie, Kopenhadze czy Berlinie. To 800 samochodów na tysiąc mieszkańców.
– Miasto nie jest gigantycznym parkingiem, w którym każdy, kto ma ochotę, może w każdym miejscu zaparkować każdą ilość samochodów. Miasto ma bardzo dużo funkcji, które musi pełnić i jest miejscem, w którym mają swobodnie poruszać się piesi, osoby z niepełnosprawnościami, osoby na wózkach i osoby starsze. W tej chwili żyjemy w mieście, w którym chodniki, place, trawniki i podwórka są zastawione przez lawinę samochodów – mówiła radna Koalicji Obywatelskiej.
W tej chwili w ramach abonamentu mieszkańca, za każdy samochód zaparkowany w pobliżu miejsca zamieszkania warszawiacy płacą 30 złotych rocznie. Nowelizacja zakłada, że opłata za drugi i każdy kolejny samochód w abonamencie mieszkańca wyniesie po 1200 złotych rocznie.
Warszawskie Biuro Polityki Mobilności i Transportu wskazuje, że liczba wydanych abonamentów jest porównywalna z liczbą wszystkich miejsc postojowych w strefie.
IAR