Prace w al. Prymasa Tysiąclecia. Będą utrudnienia

Rusza nowy etap prac w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Kolejarze rozpoczynają remont wiaduktu nad al. Prymasa Tysiąclecia.
Roboty spowodują zamknięcie środkowej części tunelu. Już w piątek 9 kwietnia wieczorem kierowcy muszą uważać na zmiany w organizacji ruchu.
Kierowcy skręcający z Al. Jerozolimskich w lewo od strony Włoch w al. Prymasa Tysiąclecia będą kierowani na sąsiednią jezdnię. Po wyjechaniu z tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich przejadą na drugą jezdnię specjalnie wybudowanym łącznikiem. Drugi pas tej jezdni będzie dostępny dla skręcających z Al. Jerozolimskich od strony Śródmieścia w prawo w al. Prymasa Tysiąclecia i dla jadących na wprost z ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
– Wymieniana będzie zewnętrzna warstwa betonu – tzw. otulina betonowa. Konstrukcja zostanie wzmocniona i zabezpieczona przed korozją. Roboty w środkowej części wiaduktu zaplanowano do lipca br. Organizacja ruchu została uzgodniona z Miejskim Zarządem Dróg w Warszawie. Dla kierowców przygotowane są znaki oraz tablice informacyjne. Komunikacja między dzielnicą Wola a Ochota będzie utrzymana z wyłączeniem środkowej nawy tunelu. Wykonawca – zgodnie z wcześniejszymi informacjami – rozpocznie roboty po godz. 21:00 w piątek 9 kwietnia – mówi Karol Jakubowski z PKP Polskich Linii Kolejowych.
W kolejnych etapach planowane jest zamknięcie zachodniej, a później wschodniej części tunelu. Obecnie na stacji „Warszawa Zachodnia” pracuje ponad 70 podwykonawców – dodaje Karol Jakubowski.
– To 550 osób i 150 jednostek ciężkiego sprzętu. Demontowane są dwa perony dalekobieżne. Wykonawca zdjął stare konstrukcje wiat oraz tory. Gotowe są filary nowego przejścia nad peronami. W kwietniu planowane jest nasuwanie na filary stalowych elementów kładki. Przebudowano dziesiątki kolizji w podziemnych instalacjach. Wykonawca wywiózł grunt i przygotował teren budowy centrum sterowania oraz pomieszczeń do obsługi stacji. Kontynuowane są prace przy ścianach szczelinowych podziemnej konstrukcji stacji – aż do głębokości 26 metrów – dodaje Karol Jakubowski.
Na czas remontu dopuszczalna prędkość zostanie tam ograniczona do 40 km/godz. Utrudnienia potrwają do początku lipca.
Przebudowa Warszawy Zachodniej i modernizacja linii średnicowej to jedna z największych inwestycji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Sprawniejsze będzie zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Prace na stacji Warszawa Zachodnia to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 2 mld zł netto. Zakończenie całej inwestycji planowane jest w 2023 rok.
Krzysztof Jędrasik, plk-sa.pl