Ta audycja jest dla Ciebie, jeśli wychowujesz dzieci i chcesz mieć pewność, że nie jesteś w tym sam. To rozmowy o codziennych rodzinnych sytuacjach — radosnych, trudnych i wyczerpujących — oraz o tym, co naprawdę dzieje się w relacji rodzic–dziecko. Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński towarzyszą Ci z empatią i doświadczeniem, pomagając zrozumieć wyzwania wychowawcze i szukać spokojnych, realnych rozwiązań. To także przestrzeń, w której możesz zostać wysłuchany i podzielić się swoją historią. w każdy piątek o godzinie 22:00 i w poniedziałki o godz. 0:15.
Elżbieta Stawińska | Marcin Wnuszyński
Z rodzinnego domu do wolności
Marcin Wnuszyński i Elżbieta Stawińska rozmawiają o tym, jak doświadczenia rodzinne i „przekaz pokoleniowy” wpływają na nasze emocje, relacje i walkę o czystość serca. Prowadzący tłumaczą różnice między temperamentem (wrodzonym) a wyuczonymi schematami reagowania, pokazują rolę środowiska oraz moment przełomowy: refleksję, decyzję i pracę nad sobą – czasem także z pomocą terapii.
Na czym polega czystość serca w nastawieniu do drugiego człowieka?
Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński rozmawiają o tym czy psy zbliżają ludzi. Czego może nas nauczyć obserwacja zwierząt? Jakie mamy relacje z innymi ? Na czym polega czystość serca w nastawieniu do drugiego człowieka?
Czyste serce w praktyce: jak wychowywać zaufaniem, a nie zakazami?
Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński mówią o czystości serca w świetle dziewiątego przykazania, podkreślając znaczenie zaufania i odpowiedzialności. Pokazują to na przykładzie dziecka malującego graffiti — zamiast zakazu ważne są rozmowa, zrozumienie motywacji i ustalenie granic. Druga historia, konflikt o psy, uczy opisywania uczuć bez oskarżeń i szukania dobra nawet w trudnych sytuacjach. Prowadzący zachęcają, by codzienne wyzwania traktować jako lekcje uczciwości i miłości.
Czystość serca w patrzeniu na świat
Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński rozmawiają o tym, jak uczyć dzieci umiarkowania, poskramiania swoich pożądliwości i czystości. Na czym polega czystość serca w patrzeniu na świat? Dlaczego warto szanować swoje dziecko i to co ono myśli? Czego może nauczyć dziecko porażka?
Umiar i czyste serce – jak wychowywać bez zazdrości i nadmiaru?
Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński rozmawiają o tym, jak uczyć dzieci szacunku do rzeczy, dzielenia się, radości z tego, co mają – i jak pomagać im nie porównywać się z innymi. W audycji pojawia się też wątek czystego serca z szóstego błogosławieństwa i pytanie: co to znaczy w praktyce domowej – w rodzinie, w szkole, w codziennych drobiazgach? To odcinek o tym, jak łączyć wiarę, wychowanie i zwykłą życiową mądrość.
Co jest ważne w walce z pożądliwością?
Oczyszczenie serca i praktykowanie umiarkowania jest narzędziem w walce z pożądliwością. To ważne dla którego przykazania? Jakie mogą być pożądliwości? Jak wychowywać dzieci, jak powinno same uczyć się być odpornym na różne pokusy?
Czym jest "modelowanie" w wychowaniu?
Wychowanie przez przykład- jak wygląda? A czym jest wychowanie przez wsparcie? Jak wychowywać dzieci ? Jak pokazać atrakcyjność naszej propozycji np. zostania ministrantem? Czy lepiej żeby dziecko coś zrobiło aby zostać pochwalonym czy żeby samo chciało tak postąpić? Co trzeba dziecku pokazać ,żeby chciało podjąć taką decyzję ? Czym jest "modelowanie" w wychowaniu? Czym różni się instrukcja od modelowania ?
O łączeniu myśli z uczuciami
Jak budować w dziecku poczucie wartości? Konkretnie: jasno nazywać normy, tłumaczyć sens, uczyć umiejętności i spokojnie wymagać — „ufaj, ale sprawdzaj” ✅🧠👨👩👧👦
Plus: serce jako „siedziba” moralności (KKK 2517) i wpływ temperamentu oraz środowiska na nasze reakcje.
Jak nauczyć się umiarkowania?
👨👩👧👦 9 przykazanie- oczyszczenie serca i praktykowanie umiarkowania. Jak nauczyć się umiarkowania? Najpierw nauczyć się czystości serca i umiarkowania, praktykować je i przekazać potem dzieciom. Jakich zwrotów i słów unikać w wychowaniu? Jak ważne jest to by przedstawić konsekwencje różnych zachowań ?
Jak uczyć dzieci odróżniania dobra od zła i jak rozwijać w nich wrażliwość moralną?
Autorzy zachęcają, by w rodzinnych rozmowach stosować język porozumienia bez przemocy (NVC) – mówić o faktach, uczuciach, potrzebach i prosić, zamiast oceniać. W ten sposób uczymy dzieci empatii i odpowiedzialności. Wiek szkolny to idealny moment, by kształtować w nich troskę o dobro wspólne, współpracę i szacunek dla zasad 👨👩👧👦.
Całość kończy się przypomnieniem, że rozwój moralny zaczyna się od miłości — do siebie, do innych i do Boga ❤️.
Reguły w życiu rodzinnym
📋 Reguły warto ustalać wspólnie i spisywać.
⏰ Dziecko pilnuje tego, co dla niego ważne.
⚖️ Naturalne konsekwencje uczą odpowiedzialności.
🧠 Przewidywać skutki decyzji dzieci zaczynają ok. 12 r.ż.
🧠 Pożądanie pod kontrolą: myśli, emocje i rodzinne zasady
Jak łączyć myślenie z uczuciami w wychowaniu: od precyzyjnych komunikatów („posprzątaj” ≠ „ułóż w rządku 😉”), przez przykład „piłki w korytarzu”, po dziewiąte przykazanie i KKK 2515. O uważności na własne myśli, Porozumieniu bez Przemocy i jasnych regułach, które pomagają nastolatkom kierować silnymi pragnieniami ku dobru. ✝️🧩⚽💬
Jak nie odbierać dzieciom samodzielności?
Ciąg dalszy na temat 9-go przykazania? ✨ Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński pokazują, jak czasem trzeba milczeć 👂🧒w kontaktach z dziećmi, powstrzymywać się od dawania im rad. 📋🙏. Co robić by nie odbierać dzieciom samodzielności?
🧠❤️ Dziewiąte przykazanie: porządek w sercu, słuchanie w domu
Jak uczucia łączą się z myślami i potrzebami – i co ma do tego 9. przykazanie? ✨ Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński pokazują, jak „milcząco” słuchać dzieci 👂🧒, dawać im przestrzeń i budować wewnętrzny porządek zamiast chaosu emocji. Na koniec – praktyczna „praca domowa” na weekend 📋🙏.
❤️🔥🧠 Złością czy miłością? – 9. i 10. przykazanie w wychowaniu
Jak w prosty, czuły sposób uczyć dzieci granicy między upodobaniem a pożądaniem (Mt 5,28) i między potrzebą a zazdrością o rzeczy? 👀🚫💍 Domowy przewodnik po 9. i 10. przykazaniu łączy teologię z praktyką NVC (Porozumienie bez Przemocy): zamiast „Jak możesz tak myśleć?!” – zatrzymaj się, nazwij myśl, uczucie i potrzebę. Dzięki temu dziecko uczy się świadomości myśli i samokontroli, zanim pokusa urośnie. 🌱
Ekrany, emocje i wartości — jak wychowywać w cyfrowym świecie?
Rozmowa dotyczy tego, jak media wciągają dzieci, ale też jak rozsądnie mogą wspierać ich codzienność. Prowadzący podają praktyczne zasady rodzinne — limity ekranowe, „oszczędzanie minut” i uczenie, że prawdziwe relacje są ważniejsze niż te wirtualne. Podkreślają, że przykazania to drogowskazy, a wartości takie jak godność, skromność, intymność i wolność od chciwości pomagają dzieciom podejmować dobre decyzje.
Szacunek dla prawdy – wychowanie do dyskrecji i odpowiedzialności
W ostatnim odcinku przed wakacjami Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński pochylają się nad treścią ósmego przykazania i punktami 2488–2492 Katechizmu Kościoła Katolickiego. Co oznacza poszanowanie prawdy w rodzinie? Jak uczyć dzieci dyskrecji, odpowiedzialnego przekazywania informacji i szacunku dla intymności drugiego człowieka? Dlaczego tajemnica jest wartością i jak pomóc dziecku zrozumieć, kiedy warto mówić, a kiedy milczeć? 💬🔒👨👩👧👦
Ważna, głęboka rozmowa o prawdzie, relacjach i zaufaniu – nie tylko dla rodziców. Zapraszamy do słuchania!
Prawda, kłamstwo i wychowanie 🙃❤️
🎙️ Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński kontynuują rozmowę o ósmym przykazaniu
🧠 Dlaczego dzieci kłamią?
👀 Co naprawdę widzisz, a co oceniasz jako rodzic?
🗣️ Jak rozmawiać o prawdzie, by budować zaufanie?
📖 Katechizm Kościoła Katolickiego o profanacji słowa i skutkach kłamstwa
💬 Kłamstwo to błąd – ale też szansa na naukę i naprawienie relacji
Jak dorastać razem z dzieckiem? 👨👩👧👦
Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński pochylają się nad tym, co oznacza dziś kryzys autorytetu i skąd biorą się rewolucyjne pomysły nastolatków. Mówią o sile uważnego słuchania, potrzebie stawiania mądrych granic i akceptacji emocji, z którymi młodzi często sobie nie radzą. Przypominają też, że dziecko nie jest naszą własnością — jest darem Bożym, powierzonym naszej trosce.
Kłamstwo nastolatków i… dorosłych
Nastolatki kłamią, bo szukają wolności i chcą być traktowane poważnie — zwłaszcza gdy czują, że nie są wysłuchane. W audycji Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński mówią o tym, jak budować relację opartą na zaufaniu, akceptacji i rozmowie ❤️.
Złością czy miłością? Kiedy dziecko zaczyna kłamać… 🧒🎭
Dlaczego dzieci w wieku szkolnym kłamią? Jak rodzice mogą zareagować na przekraczanie granic i jak wspierać rozwój moralny dziecka? 💬 Elżbieta Stawińska i Marcin Wnuszyński w rozmowie pełnej konkretnych przykładów z życia rodzinnego analizują mechanizmy kłamstwa, potrzebę rozmowy, konsekwencji i… porozumienia bez przemocy.
O wychowaniu bez kłamstw
Małe dzieci kłamią, by uniknąć kary lub zdobyć nagrodę, a starsze — testują zasady, próbując zrozumieć ich sens. Gdy słyszysz „Czy muszę?”, to znak, że dziecko szuka logiki i wolności w granicach.
📘 Wskazówki dla rodziców:
✔️ Tłumacz, a nie tylko wymagaj.
✔️ Ucz odpowiedzialności przez wybory i konsekwencje.
✔️ Słuchaj, rozmawiaj i buduj zaufanie zamiast sięgać od razu po karę.