Prawie 70 prac nadesłali uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach projektu „Piątki Pileckiego”. Jest to inicjatywa Instytutu Pileckiego. Jej celem jest aktywizacja młodzieży w czasie ograniczeń związanych z zagrożenia koronawiruem.
Inspiracją dla projektu były działania rotmistrza Witolda Pileckiego w KL Auschwitz, gdzie tworzył on obozowy ruch oporu w oparciu o system małych grup – „piątek”.
Koordynatorka projektu „Piątki Pileckiego” Karolina Kolbuszewska z Instytutu Pileckiego wyjaśnia, że w projekcie bierze udział ponad 70 uczniów z Polski i z polskich szkół na Ukrainie.
Karolina Kolbuszewska podkreśla, że uczestnicy projektu w trackie realizacji zadań zlecanych przez pracowników Instytutu uczą się m.in. warsztatu historyka i szacunku dla źródeł historycznych. Pracownicy Instytutu uświadamiają uczniom m.in. znaczenie odnalezionych w domu pamiątek z przeszłości na znaczenie nagrywanych relacji świadków historii.
Drugi z koordynatorów projektu Michał Gawriłow z Instytutu Pileckiego wyjaśnia, że tematy zadań, jakie otrzymują uczestnicy są bardzo różnorodne od historii lokalnych przez symbole narodowe po wiedzę o działalności konspiracyjnej Witolda Pileckiego zarówno w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz, jak i po jego opuszczeniu. Forma prac jest dowolna, uczniowie przygotowują m.in. słuchowiska, wideoklipy, komiksy, infografiki i mapy.
Wybrane efekty pracy uczestników projektu można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Pileckiego www.instytutpileckiego.pl w zakładce projekty. Tam też można znaleźć więcej szczegółów dotyczących włączenia się w projekt „Piątki Pileckiego”.
IAR