Home / Wiadomości  / P. Skwierawski: koszt społeczny CST jest znacznie większy niż korzyści

P. Skwierawski: koszt społeczny CST jest znacznie większy niż korzyści

P. Skwierawski: koszt społeczny CST jest znacznie większy niż korzyści
fot. PAP/Albert Zawada

Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie obowiązuje zakaz wjazdu starymi samochodami do centralnej części miasta. Strefa Czystego Transportu obejmuje większość Śródmieścia oraz fragment Woli, Pragi Północ i Pragi Południe. Zasady funkcjonowania nowej strefy ocenił we wtorkowym „Poranku z Radiem Warszawa” Paweł Skwierawski ze Stowarzyszenia „Stop Korkom”.

 

Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie zaczyna działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu.

 

Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic czyli Woli, Pragi Północ i Pragi Południe. Na tym obszarze wprowadzono zakaz wjazdu pojazdami emitujących najwięcej spalin. Chodzi o auta benzynowe starsze niż z 1997 roku oraz samochody z silnikiem diesla starsze niż z 2005 roku.

 

– – To nie są żadne jakieś strasznie stare samochody. Za nie całe cztery lata nie wjadą tam już na przykład diesle z 2015 roku. To są zupełnie nowoczesne auta wydawałoby się tak z wyglądu, auta z ledami, z wyświetlaczami. To są samochody, które wydają się zupełnie współczesnymi autami, to nie są naprawdę żadne stare gruchoty –  mówił w „Poranku z Radiem Warszawa” Paweł Skwierawski.

 

Jego zdaniem, Strefa Czystego Transportu może zagrażać zdrowiu i życiu niektórych osób.

 

Jeżeli zmusi się osobę, która jest członkiem rodziny kogoś chorego, na przykład po przeszczepie, żeby już się pozbyła samochodu, bo i tak nie będzie mogła wjechać na przykład na kontrolę ze swoim bliskim do jednego z 11 szpitali w strefie czystego transportu. To oni (władze stolicy – przyp. red.) już w tym momencie ryzykują życie tej osoby, że może ulec zakażaniu w środkach transportu miejskiego. Bądźmy konkretni, strefa zmieni bardzo niewiele, ale to nie jest absolutnie koszt społeczny, który by usprawiedliwiał takie drakońskie zmiany – dodał gość poranka.

 

Przypominamy, że przez pierwsze 3,5 roku z obostrzeń strefy są zwolnione osoby, które płacą podatki w Warszawie. Nie obowiązuje ona także seniorów mających więcej niż 70 lat oraz osób z niepełnosprawnością. Strefa Czystego Transportu obejmie obszar 37 kilometrów kwadratowych, to 7 procent powierzchni stolicy.

 

Poniżej dokładna mapa Strefy Czystego Transportu w Warszawie:

 

fot. Urząd m. st. Warszawy

 

Cała rozmowa z Pawłem Skwierawskim tutaj:

 

 

 

Krzysztof Jędrasik

 

 

 

 

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close