
W centrum Warszawy odkryto fragment dawnej ul. Złotej. Dobrze zachowaną część przedwojennej drogi odkopano podczas budowy Placu Centralnego. Znalezisko bada mazowiecki konserwator zabytków.
Odkryta ulica Złota zbudowana jest z kostki bazaltowej i posiada tory tramwajowe. Fragment zachowany jest w bardzo dobrym stanie. Leży obok Pałacu Kultury i Nauki na głębokości około 2 metrów. Takie usytuowanie drogi jest sporym zaskoczeniem.
– Niezwykłe jest to, że odkryto tak duży fragment dawnej zabudowy. Niezwykłe jest również to, że te fragmenty są bardzo głęboko, poniżej dwóch metrów pod obecnym poziomem gruntu. To było dla nas sporym zaskoczeniem. Obecnie dopiero badamy te fragmenty i są one analizowane – mówi Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków prof. Jakub Lewicki.
Być może elementy dawnej ul. Złotej zostaną wykorzystane przy tworzeniu nowego Placu Centralnego. Jednak decyzje w tej sprawie dopiero zapadną.
– Materiał odzyskowy z Placu Defilad składujemy na budowie i on miał być wykorzystany. Natomiast jakość tego bazaltu z ul. Złotej jest bardzo wysokiej jakości. To jest piękny kamień. I jeśli będzie taka decyzja, żeby i ten kamień wykorzystać w nowej posadzce, to my to oczywiście uszanujemy – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski.
Przy budowie Placu Defilad część dawnej ulicy Złotej została na zawsze zniszczona.
– Widać tu fragmenty piwnic i fragmenty fundamentów budynków. Widać, że budynki były zburzone, a piwnice zasypane. Wiadomo, że przy budowie samej trybuny honorowej czy zjazdów, część tej przedwojennej Warszawy była totalnie unicestwiona, więc w tamtych miejscach nie mamy już tych fragmentów ulicy Złotej. One zostały wywiezione lub przewiezione na inny fragment placu – mówi wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.
Pałac Kultury i Nauki oraz Plac Defilad zbudowano w latach 50. XX wieku na zrujnowanym podczas II wojny światowej terenie dawnej Warszawy. Ulica Złota została wówczas przecięta na dwie części.
Powstający obecnie Plac Centralny ma posiadać cztery zbiorniki retencyjne i wiele zieleni. Projekt zakłada również, że na powierzchni zaznaczone będą kontury dawnych przedwojennych ulic.
Krzysztof Jędrasik