Home / Audycje  / Oczyszczamy atmosferę

Posłuchaj:

 

“Smog” to połączenie angielskich słów: “smoke”, czyli “dym” oraz “fog”, czyli “mgła”. Smog to mgłą, która utworzyła się w sposób nienaturalny, jako efekt działań człowieka oraz pewnych niesprzyjających okoliczności przyrody.
Smog powstaje na skutek wymieszania powietrza z zanieczyszczeniami i spalinami, powstającymi w efekcie działalności człowieka. Odpowiadają za to fabryki, coraz większa liczba samochodów, palenie węglem, drewnem i innymi paliwami stałymi w piecach. Za jego pojawienie się odpowiada również pogoda, klimat czy ogólne uwarunkowania terenu.

Skutki zanieczyszczenia powietrza są łatwo zauważalne to m.in. gęsty dym, zalegający nad miastem i każdemu z nas gorzej się oddycha. Smog powoduje wiele konsekwencji dla naszego zdrowia:
• pojawienia się alergii oraz astmy
• wywołania niewydolności oddechowej
• obniżenia odporności całego organizmu
• wywołania chorób układu krwionośnego i serca
• pojawienia się chorób nowotworowych.

Jak alarmuje Światowa Organizacja Zdrowia drugą po smogu środowiskową przyczyną złego samopoczucia hałas jest drugą po smogu środowiskową przyczyną złego samopoczucia Europejczyków. Nadmierny hałas może prowadzić do wielu groźnych chorób i uszkodzenia słuchu.

Z badań wynika, że Hałas powyżej 75 decybeli przyczynia się do powstawania licznych chorób, m.in. nadciśnienia tętniczego czy osłabienia i mechanicznego uszkodzenia słuchu. 120 decybeli to już próg bólu. Wystarczy zaledwie kilka minut przebywania w hałasie wynoszącym więcej niż 150 decybeli, by poczuć mdłości i zaburzenie równowagi.

Normy hałasu w środowisku są ustalone przez rozporządzenie ministra środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, poniżej prezentujemy tabelę prezentującą przykładowe dopuszczalne normy hałasu.

Tabela.1 Dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku powodowanego przez poszczególne grupy źródeł hałasu, z wyłączeniem hałasu powodowanego przez starty, lądowania i przeloty statków powietrznych oraz linie elektroenergetyczne, wyrażone wskaźnikami LDWN i LN, które to wskaźniki mają zastosowanie do prowadzenia długookresowej polityki w zakresie ochrony przed hałasem

  1. Wartości określone dla dróg i linii kolejowych stosuje się także dla torowisk tramwajowych poza pasem drogowym i kolei linowych.
  2. W przypadku niewykorzystywania tych terenów, zgodnie z ich funkcją, w porze nocy, nie obowiązuje na nich dopuszczalny poziom hałasu w porze nocy.
  3. Strefa śródmiejska miast powyżej 100 tyś. mieszkańców to teren zwartej zabudowy mieszkaniowej z koncentracją obiektów administracyjnych, handlowych i usługowych. W przypadku miast, w których występują dzielnice o liczbie mieszkańców pow. 100 tyś., można wyznaczyć w tych dzielnicach strefę śródmiejską, jeżeli charakteryzuje się ona zwartą zabudową mieszkaniową z koncentracją obiektów administracyjnych, handlowych i usługowych.

W audycjach będziemy szukać odpowiedzi na pytania jak zapobiegać smogowi i nadmiernemu hałasowi.

Na audycje zaprasza Jarosław Wydra.

Przed wyjściem z domu zachęcamy do sprawdzenia jakości powietrza https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current

Zadanie dofinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Źródło: https://airly.org/pl/smog-definicja-skutki-i-przyczyny/

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close