Będzie wygodniej i bezpieczniej. 61 nowoczesnych pociągów trafiło na tory Mazowsza. W ten sposób zrealizowano rekordowe w skali kraju zamówienie Kolei Mazowieckich.
W 2017 roku spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup aż 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania. Było to największe dotychczas zamówienie na pojazdy szynowe na polskim rynku. W styczniu 2018 roku została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą – spółką Stadler Polska.
– Obecnie na większości linii obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie kursują już nowe lub zmodernizowane pociągi. Samorząd Mazowsza finansuje inwestycje Kolei Mazowieckich, aby pasażerowie mogli podróżować bezpieczne i komfortowo – mówi wicemarszałek województwa mazowieckiego Ludwik Rakowski.
Realizacja zamówienia przypadła na trudny czas – na przełomie 2019 i 2020 roku wybuchła pandemia Covid, a w 2022 roku wojna w Ukrainie. Oba wydarzenia negatywnie wpłynęły na działalność firm – zaburzyły łańcuchy dostaw, spowodowały znaczny wzrost kosztów materiałów i komponentów do produkcji, jak również kosztów pracy. Mimo wszystko ogromne zamówienie udało się sfinalizować.
Nowoczesne pojazdy spełniają wymagania współczesnych podróżnych – zaznacza prezes firmy Stadler Polska Tomasz Prejs.
– To klimatyzowany pociąg z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnością, z otwartą przestrzenią, z toaletami, w których są przewijaki dla dzieci, z Wi-Fi. Jest także wygodna przestrzeń pracy dla maszynistów. Te pojazdy cieszą się bardzo dobrą opinią podróżujących – mówi Tomasz Prejs.
Wszystkie nowe pociągi wyjechały już na tory. Można z nich skorzystać na pięciu trasach: Warszawa – Działdowo; Sochaczew – Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów – Zielonka; Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki; Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Nasielsk oraz Warszawa – Tłuszcz.
Wartość całego zamówienia to ponad 2 mld zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 717 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 – 96 mln zł.
Krzysztof Jędrasik