Home / Wiadomości  / Nowe przepisy dla hulajnóg elektrycznych

Nowe przepisy dla hulajnóg elektrycznych

fot. flickr.com/Janusz Jakubowski

Wprowadzono nowe przepisy w ruchu drogowym o hulajnogach elektrycznych. Pod koniec marca projekt nowelizacji zaakceptował sejm, a w połowie kwietnia podpisał prezydent. Oznacza to, że za dwa tygodnie przepisy wejdą w życie.

 

Jakich zasad trzeba będzie przestrzegać od 20 maja mówił na antenie Radia Warszawa Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

 

Hulajnoga od 20 maja będzie pojazdem, więc tak samo, jak na rowerze, na motocyklu czy w samochodzie obowiązują nas przepisy ruchu drogowego. Jeżeli przekraczamy dopuszczalną prędkość, to możemy liczyć się z mandatem od policji. Jeżeli poruszamy się hulajnogą po chodniku, a nie po jezdni czy drodze rowerowej – gdzie jest to wymagane – to również może nas złapać policjant czy strażnik. Za zaparkowanie w miejscu niewyznaczonym również może być mandat – wyjaśnia.

 

Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie przewidywała dotychczas istnienia urządzeń typu hulajnoga elektryczna. Dlatego zgodnie ze stanowiskiem policji, można było poruszać się nią po chodnikach, podobnie jak piesi.

 

Nowe przepisy zmieniają status hulajnóg – definiując je jako pojazd – i określają ich maksymalną prędkość, która dotychczas stanowiła poważny problem i zagrożenie bezpieczeństwa pieszych. Użytkownik hulajnogi od 20 maja będzie miał obowiązek jazdy po drodze rowerowej, gdy tylko jest ona dostępna. W przypadku, gdy ścieżki rowerowej nie ma, konieczne będzie skorzystanie z jezdni z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. W obu przypadkach będzie mógł jednak rozpędzić się maksymalnie do 20 km/h.

 

Uważamy, że niepodważalne i obowiązkowe jest, aby operator zablokował możliwość przekraczania prędkości. Jest to technicznie bardzo prosta operacja i każde z dostępnych urządzeń taką możliwość gwarantuje. Nie jest żadnym problemem, aby operatorzy tę prędkość ustawili na 20 km/h i uniemożliwili tym samym swoim użytkownikom łamanie przepisów. Rozmowy na ten temat trwają – mówił Mikołaj Piękos.

 

Powyższe przepisy obowiązują w przypadku hulajnóg elektrycznych, pozostałych urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz „sprzętu sportowo-rekreacyjnego przeznaczonego do poruszania się w pozycji stojącej, napędzonego siłą mięśni” (np. rolki i deskorolki bez silniczków).

 

Cała rozmowa z Mikołajem Pieńkosem:

 

 

 

Karolina Stachacz

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close