Nowe Centrum Warszawy oraz przebudowa wielu ulic – to niekorzystne dla kierowców i mieszkańców okolicy rozwiązania, które powiększą korki i utrudnią komunikację – ocenił w Poranku z Radiem Warszawa Paweł Skwierawski z Inicjatywy Stop Korkom.
– Teraz niszczą 50-letni tunel pod ulicą Marszałkowską na wysokości ulicy Złotej, powodując jeszcze większe zakorkowanie tamtego rejonu. Doprowadzają do sytuacji, że mieszkańcy Osiedla Centrum wyjeżdżają 30-40 minut spod swoich domów, żeby dostać się do Marszałkowskiej – stwierdził.
Mieszkańcy centrum stolicy będą protestować przeciwko wprowadzanym zmianom.
– Jutro o godzinie 15 właśnie na tym niszczone fragmencie ulicy Złotej organizują pikietę przeciwko polityce transportowej ratusza. Jeżeli już jakieś kolejne środowisko zostało do tego stopnia zdenerwowane i wyprowadzane z równowagi tymi pomysłami, a nie jest to jednostkowy przypadek, to jest element szerokiej polityki miasta wymierzony w mieszkańców, to znaczy, że naprawdę już zaczęła przelewać się czara goryczy – zaznaczył Paweł Skwierawski.
Według badań przeprowadzonych przez inicjatywę Stop Korkom, to nie samochody są głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza.
– W okresie lockdownu i na chwilę po przeprowadziliśmy dwa badania, porównując zanieczyszczenie powietrza w okresie ścisłego lockdownu, kiedy 80% samochodów osobowych zniknęło z ulic naszego miasta. Okazało, że poziom zanieczyszczenia pyłami zawieszonymi i tlenkiem węgla nie zmienił się praktycznie w ogóle. Jedynie o 8% spadło zanieczyszczenie dwutlenkiem azotu – przypomniał gość Poranka z Radiem Warszawa.
Zdaniem Pawła Skwierawskiego władze miasta powinny skupić się na upłynnieniu ruchu samochodowego.
– U nas problemom są przeróżne wąskie gardła, czy przeszkody w ruchu, takie jak zamiana przejść podziemnych na przejścia naziemne, dodawanie dodatkowych świateł, zupełnie niepotrzebne w niektórych miejscach. Jeżeli by przy obecnym przekroju jezdni w miarę upłynnić ruch, to myślę, że to by nam przyniosło wystarczającą ulgę – zaproponował.
Nowe Centrum Warszawy to projekt zmian w ścisłym śródmieściu stolicy. Według założeń samorządowców, powstaną tam tereny zielone, drogi rowerowe i punkty gastronomiczne.
Wojciech Dudkowski
————–