Ułatwi życie mieszkańcom łącząc kilkanaście gmin. Ma powstać nowa linia kolejowa z Warszawy przez Zegrze do Przasnysza.
Umowę partnerstwa w tej sprawie podpisali przedstawiciele władz Mazowsza i lokalnych samorządów. Dokument pozwala ubiegać się o dotacje w ramach programu Kolej +. Umowa podpisana przez lidera projektu oraz 18 partnerów razem z pozostałą dokumentacją trafi teraz do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Decyzja o wyborze projektów do realizacji ma zapaść w najbliższym czasie.
– To jest rzeczywiście bardzo ambitny projekt. W ramach tej rządowej oferty, która mówi o tym, by w najbliższych kilkunastu latach zbudować lub zmodernizować szereg linii kolejowych. W ten projekt zaangażowane są cztery powiaty i trzynaści gmin poprzez które ma przebiegać ta linia o długości 70 km – mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
– Linie kolejowe ułatwiają rozwój wielu miejscowościom – mówi poseł PSL, Bożena Żelazowska.
– Jest to projekt skierowany dla mieszkańców, czyli ułatwia dostęp do infrastruktury kolejowej. Jak wiemy wiele miast i miasteczek powstało właśnie dzięki liniom kolejowym. Z tym projektem wiążemy wielkie nadzieje. Ułatwi on przemieszczanie się i dostęp mieszkańców do pracy i szkół – twierdzi poseł Żelazowska.
– Taka trasa jest bardzo potrzebna mieszkańcom – podkreśla wicestarosta powiatu przasnyskiego Waldemar Trochimiuk.
– Teraz nie mamy w ogóle połączenia kolejowego w Przasnyszu. Mamy jedną drogą krajową, która też wymaga wielkiego remontu. Posiadamy w powiecie dwie strefy gospodarcze, w Przasnyszu i Chorzelach. Budowa linii kolejowej w sposób zasadniczy podniesie rangę na razie strefy w Przasnyszu – przekonuje Waldemar Trochimiuk.
Realizacja linii kolejowej z Warszawy do Przasnysza została podzielona na dwa etapy.
Pierwszy zakłada m.in. pozyskanie studium składającego się z koncepcji programowo-przestrzennej, a także wykonanie wstępnego kosztorysu robót oraz dokumentacji projektowej. Drugi etap to roboty budowlane.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł.
Krzysztof Jędrasik