MPWiK: „Lindego Bis” zwiększy bezpieczeństwo w stolicy

Ta inwestycja zapewni większe bezpieczeństwo mieszkańcom miasta. W Warszawie ruszyła budowa kolektora tranzytowo-retencyjnego „Lindego Bis”.
Trasa nowego kolektora o długości niemal 4 kilometrów przebiega przez Bielany i obejmuje ciąg ulic: Conrada, Wólczyńskiej, Nocznickiego do Marymonckiej. Lindego Bis przejdzie m.in. pod linią warszawskiego metra i w tym miejscu zostanie wykonany z rury o średnicy 1,6 m umieszczonej wewnątrz większej rury osłonowej. Tarcza „Rozalia” ma średnicę prawie 2,5 m, a cały zestaw drążący waży 55 ton. Sprzęt posuwa się z prędkością od 10 do 16 metrów na dobę z siłą nacisku do 1200 ton. Prace są prowadzone przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
– Obecnie, wzdłuż Wisły na północ od Mostu Gdańskiego, MPWiK buduje największy kolektor Wiślany. Trwają także ostatnie przygotowania do rozpoczęcia budowy kolektora Mokotowskiego Bis, który powstanie wraz z nową linią tramwajową wzdłuż ul. Gagarina. Inwestycje te, wraz z oddanym w 2020 r. zbiornikiem na terenie oczyszczalni ścieków „Czajka”, zwiększą pojemność retencyjną stołecznej sieci kanalizacyjnej o około 140 tys. m3 – mówi rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Marek Smółka.
Nowy tunel pomoże m.in. uniknąć zrzutów mieszaniny opadów i ścieków do Wisły.
– Podczas największych ulew, poprzez zatrzymywanie wód opadowych, nie tylko ograniczy powstawanie zalewisk, ale także zminimalizuje ryzyko uruchamiania się przelewów burzowych i zrzutów mieszaniny ścieków oraz wód opadowych do Wisły – dodaje rzecznik MPWiK.
Głowica z tarczą drążącą wybuduje nowy tunel do końca 2023 roku. Koszt inwestycji wynosi prawie 130 mln zł.
Krzysztof Jędrasik