Home / Wiadomości  / Leon XIV w Dilexi te: Nie można oddzielać wiary od miłości do ubogich

Leon XIV w Dilexi te: Nie można oddzielać wiary od miłości do ubogich

Leon XIV w Dilexi te: Nie można oddzielać wiary od miłości do ubogich
fot.episkopat.pl

Opublikowano pierwszą adhortację apostolską Leona XIV –Dilexi te. Opracowanie tego tekstu rozpoczął jeszcze Franciszek, a  obecny Papież doprowadził do końca. Ojciec Święty potępia „gospodarkę, która zabija”, brak sprawiedliwości, przemoc wobec kobiet, niedożywienie oraz kryzys edukacyjny. Podejmuje apel swojego poprzednika w sprawie migrantów. Wzywa wiernych by sprawili, że zabrzmi głos, który „demaskuje” niesprawiedliwość, gdyż „struktury niesprawiedliwości należy rozpoznać i zniszczyć siłą dobra”.

 

Adhortacja apostolska zatytułowana jest Dilexi te („Umiłowałem cię”) .Leon XIV ukazuje w niej miłość Chrystusa, która ucieleśnia się w miłości wobec potrzebujących:  trosce o chorych,  walce z niewolnictwem,  obronie kobiet – ofiar przemocy,  prawie do edukacji, towarzyszeniu migrantom, jałmużnie i  sprawiedliwości.  121 punktów dokumentu na nowo podejmuje nauczanie Kościoła o ubogich z ostatnich stu pięćdziesięciu lat. Dokument nosi datę 4 październik a-  święta św. Franciszka z Asyżu.

 

Kontynuacja dzieła  Franciszka

 

Adhortacja Dilexi te to rozwinięcie Dilexit Nos, ostatniej encykliki Papieża z Argentyny poświęconej Sercu Jezusa. Bowiem silny jest „związek” między miłością Bożą a miłością wobec ubogich: w nich Bóg „ma nam wciąż coś do powiedzenia”, podkreśla Papież Leon.

 

Oblicza ubóstwa

 

W adhortacji analizowane są oblicza ubóstwa. Tekst jest pełen wskazówek do działania i do refleksji. Mówi o ubóstwie „tych, którzy nie mają środków do życia”, „tych, którzy są społecznie wykluczeni”; ubóstwie „moralnym”, „duchowym”, „kulturowym” oraz wielu nowych formach ubóstwa, „bardziej subtelnych i niebezpiecznych” , które idą w parze z zasadami ekonomicznymi zwiększającymi bogactwo, ale nie sprawiedliwość.

 

Gospodarka, która zabija i kultura, która odrzuca

 

Leon XIV zwraca uwagę, że utrzymuje się kultura odrzucenia, która „toleruje z obojętnością fakt, że miliony ludzi umierają z głodu lub żyją w warunkach niegodnych istoty ludzkiej”.

„Faktycznie, ‘często stwierdzamy, że prawa człowieka nie są równe dla wszystkich’”- zauważa.  Papież wzywa do „zmiany mentalności”, aby godność każdej osoby ludzkiej była „szanowana teraz, a nie jutro”.

 

Przyjmowanie migrantów

 

Znaczną część swej refleksji Leon XIV poświęca migracjom.  „Kościół, jak matka, idzie z tymi, którzy idą. Tam, gdzie świat widzi zagrożenia, on widzi dzieci; tam, gdzie buduje się mury, on buduje mosty. […] Wie, że w każdym odrzuconym migrancie jest sam Chrystus, który kołacze do drzwi wspólnoty.

 

W odniesieniu do migrantów obecny Papież przyjmuje za swoje słynne „cztery czasowniki” Papieża Franciszka: „przyjmować, chronić, promować i integrować”. Od Franciszka przejmuje również definicję ubogich jako „nauczycieli Ewangelii”.

„Służba ubogim nie jest gestem wykonywanym ‘z góry ku dołowi’, ale spotkaniem równych sobie”- podkreśla.

Ideologie, błędna polityka, obojętność

 

Dalej Papież wskazuje, że kobiety cierpiące z powodu „wykluczenia, złego traktowania i przemocy” są „podwójnie biedne” . Rozważa też dokładnie same przyczyny ubóstwa: „Ubodzy nie istnieją przez przypadek lub z powodu ślepego i gorzkiego losu. A już na pewno, dla większości z nich, ubóstwo nie jest wyborem. Są jednak wciąż tacy, którzy ośmielają się tak twierdzić, wykazując się ślepotą i okrucieństwem” –

 

W niektórych wspólnotach chrześcijańskich, zauważa dalej Papież Leon, zaangażowanie wobec najbardziej potrzebujących bywa wręcz nieobecne . Ostrzega przy tym: „istnieje nierozerwalna więź między naszą wiarą a ubogimi” . Ryzykiem zlekceważenia tego jest „rozkład” lub „światowość duchowa”.

 

Świadectwo świętych, błogosławionych i zakonów

 

Przeciwwagą dla tej obojętności jest świat świętych, błogosławionych, misjonarzy. Papież przytacza m.in. św. Franciszka z Asyżu, Matkę Teresę oraz św. Augustyna, który podkreślał: „Kto twierdzi, że miłuje Boga, a nie ma współczucia dla potrzebujących, ten nie mówi prawdy” , a także wielu innych. Przypomina także działalność zakonów na rzecz chorych, przyjmowania sierot, wdów i żebraków oraz wyzwalania ofiar niewolnictwa.

 

Głos, który budzi i wskazuje na niesprawiedliwość

 

W swojej adhortacji Papież podkreśla również znaczenie edukacji ubogich – traktowanej jako obowiązek, a nie przysługę. Wspomina, o różnych ruchach ludowych, skupiających osoby świeckie i kierowanych przez liderów, „często będących obiektem podejrzeń, a nawet prześladowań”  a następnie zwraca się do całego Ludu Bożego z apelem, by „zabieranie głosu, który budzi, który demaskuje, który się naraża, nawet za cenę bycia uznanym za „głupiego”.

 

„Struktury niesprawiedliwości należy rozpoznać i zniszczyć siłą dobra”- zaznacza.

 

Na koniec Leon XIV wzywa, by „wszyscy pozwolili się ewangelizować przez ubogich” : nie są oni bowiem jedynie problemem społecznym, lecz są „w samym centrum Kościoła” .

 

za episkopat.pl

 

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close