„W tej sprawie nie było porozumienia”. Zmiany w organizacji lekcji religii są niezgodne z konstytucją. Tak 27 listopada br. orzekł Trybunał Konstytucyjny. Chodzi m.in. o zmniejszenie liczby godzin religii w szkole oraz umieszczenie katechezy wyłącznie przed lub po lekcjach.
Wydane w lipcu tego roku rozporządzenie minister edukacji narodowej Barbary Nowackiej już w sierpniu zostało zawieszone przez Trybunał. Dotyczyło ono zmniejszenia o połowę liczby godzin katechezy szkolnej,- nauczania religii w grupach obejmujących kilka roczników uczniów oraz prowadzenia religii wyłącznie przed lub po innych lekcjach. W tej kwestii zabrakło jednak porozumienia z kościołami, które funkcjonują w Polsce – wyjaśnia prawnik Instytutu Ordo Iuris dr Łukasz Bernaciński.
– Zmiany rozporządzenia, zmiany zasad organizacji lekcji religii muszą dokonać się w porozumieniu z władzami kościoła katolickiego i innych kościołów zainteresowanych. Natomiast do takiego porozumienia nigdy nie doszło. Same rozmowy nie mogą być uznane za wypełnienie zarówno ustawowego, jak i konstytucyjnego wymogu porozumienia – mówi prawnik.
Trybunał potwierdził swoją wcześniejszą decyzję. Obecnie szkoły powinny realizować katechezę tak jak dotychczas.
– Teraz Trybunał potwierdza już orzeczeniem, że to rozporządzenie jest niekonstytucyjne, a zatem nie powinno być stosowane w żadnej szkole. Jeżeli jakiekolwiek szkoły mimo wszystko uznawały, że to rozporządzenie jest wiążące, to teraz mogą mieć już pewność, że popełniły błąd i powinny zorganizować lekcje religii na zasadach znanych dotychczas – mówi dr Bernaciński.
Prawnicy Instytutu Ordo Iuris przygotowali swój projekt ustawy w tej sprawie. Zakłada on, by zmiany w tak ważnych sprawach nie zależały tylko od jednego podpisu ministra – dodaje prawnik.
– Minister zmieniający się na tej funkcji nie będzie mógł jednoosobowo podejmować decyzji o zmianie zasad organizacji lekcji religii. Zgodnie z naszym projektem wszystkie przepisy zostają przeniesione do ustawy tak, żeby zagwarantować, iż jakiekolwiek zmiany będą musiały przejść przez długi proces legislacyjny, ustawodawczy w Sejmie – dodaje prawnik.
Dr Łukasz Bernaciński przypomina, że treści zajęć z religii lub etyki opierają się na fundamentach tożsamości kulturowej Europy i Polski. Zawiera ona normy etyczne filozofii greckiej oraz chrześcijańskiej. Brak wiedzy w tych dziedzinach prowadzi m.in. do niezrozumienia współczesnego świata.
K.J.