Home / Wiadomości  / Lekcje religii. Nowe orzeczenie Trybunału

Lekcje religii. Nowe orzeczenie Trybunału

Lekcje religii. Nowe orzeczenie Trybunału
Fot. img

„W tej sprawie nie było porozumienia”. Zmiany w organizacji lekcji religii są niezgodne z konstytucją. Tak 27 listopada br. orzekł Trybunał Konstytucyjny. Chodzi m.in. o zmniejszenie liczby godzin religii w szkole oraz umieszczenie katechezy wyłącznie przed lub po lekcjach.

 

Wydane w lipcu tego roku rozporządzenie minister edukacji narodowej Barbary Nowackiej już w sierpniu zostało zawieszone przez Trybunał. Dotyczyło ono zmniejszenia o połowę liczby godzin katechezy szkolnej,- nauczania religii w grupach obejmujących kilka roczników uczniów oraz prowadzenia religii wyłącznie przed lub po innych lekcjach. W tej kwestii zabrakło jednak porozumienia z kościołami, które funkcjonują w Polsce – wyjaśnia prawnik Instytutu Ordo Iuris dr Łukasz Bernaciński.

 

Zmiany rozporządzenia, zmiany zasad organizacji lekcji religii muszą dokonać się w porozumieniu z władzami kościoła katolickiego i innych kościołów zainteresowanych. Natomiast do takiego porozumienia nigdy nie doszło. Same rozmowy nie mogą być uznane za wypełnienie zarówno ustawowego, jak i konstytucyjnego wymogu porozumienia – mówi prawnik.

 

Trybunał potwierdził swoją wcześniejszą decyzję. Obecnie szkoły powinny realizować katechezę tak jak dotychczas.

 

Teraz Trybunał potwierdza już orzeczeniem, że to rozporządzenie jest niekonstytucyjne, a zatem nie powinno być stosowane w żadnej szkole. Jeżeli jakiekolwiek szkoły mimo wszystko uznawały, że to rozporządzenie jest wiążące, to teraz mogą mieć już pewność, że popełniły błąd i powinny zorganizować lekcje religii na zasadach znanych dotychczas – mówi dr Bernaciński.

 

Prawnicy Instytutu Ordo Iuris przygotowali swój projekt ustawy w tej sprawie. Zakłada on, by zmiany w tak ważnych sprawach nie zależały tylko od jednego podpisu ministra – dodaje prawnik.

 

– Minister zmieniający się na tej funkcji nie będzie mógł jednoosobowo podejmować decyzji o zmianie zasad organizacji lekcji religii. Zgodnie z naszym projektem wszystkie przepisy zostają przeniesione do ustawy tak, żeby zagwarantować, iż jakiekolwiek zmiany będą musiały przejść przez długi proces legislacyjny, ustawodawczy w Sejmie – dodaje prawnik.

 

Dr Łukasz Bernaciński przypomina, że treści zajęć z religii lub etyki opierają się na fundamentach tożsamości kulturowej Europy i Polski. Zawiera ona normy etyczne filozofii greckiej oraz chrześcijańskiej. Brak wiedzy w tych dziedzinach prowadzi m.in. do niezrozumienia współczesnego świata.

 

K.J.

 

 

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close