Już za 2 lata powstanie przeprawa pieszo-rowerowa łącząca Pragę z Powiślem
Rowerem w dwie minuty, pieszo – w 6. Powstanie pieszo-rowerowa przeprawa przez Wisłę. Stara Praga będzie znacznie bliżej uniwersytecko-wypoczynkowej części miasta.
Most połączy w poziomie chodnika rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Powstanie pieszy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i dalej Krakowskim Przedmieściem.
– Nowy most w Warszawie ma powstać na wysokości ul. Karowej i ul. Okrzei. Połączy okolice Starej Pragi z Bulwarami Wiślanymi, rejonem uniwersyteckim i dalej, z centrum miasta. Będzie przeprawą tylko pieszą i rowerową, położoną w poziomie chodnika, więc de facto Stara Praga i Bulwary staną się jednym miejskim organizmem, co też kompletnie zmieni charakter tego rejonu – prawobrzeżnej części miasta – mówił Jakub Dybalski z zarządu Dróg Miejskich.
Przeprawa zostanie włączona w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły. Dzięki temu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą. Jednopoziomowy most położony na siedmiu żelbetowych podporach będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.
– Most będzie lekką konstrukcją o długości 452 metrów – więc sporo dłuższy od podobnego Millennium Bridge w Londynie – i o zmiennej szerokości: od 7 do ponad 16 m, bez podziału na strefę pieszą i rowerową, z dwiema rampami na wysokości bulwarów i z dwiema strefami wypoczynku nad lustrem wody – powiedział Jakub Dybalski.
Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Wstępny kosztorys projektu opiewał na ok. 176 mln zł, tymczasem oferta firmy, która wybuduje most jest o 60 mln zł tańsza. Umowy nie są jeszcze podpisane. Przeprawa powinna być gotowa w pierwszej połowie 2024 r.
Agata Pniewska