W dobie dynamicznych zmian technologicznych edukacja przyszłych pokoleń musi podążać za nowoczesnymi trendami, by wyposażyć uczniów w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w świecie nauki i technologii. Jednym z projektów, który znakomicie wpisuje się w te potrzeby, jest ESSA – Experimental Science – Szkoła Jutra, realizowany przez Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki Sieci Badawczej Łukasiewicz. O inicjatywie tej w audycji Radia Warszawa opowiadali Patrycja Skoczek i Wawrzyniec Kaszub.
Co to jest projekt ESSA?
ESSA to inicjatywa edukacyjna skierowana do uczniów szkół podstawowych i średnich, której celem jest popularyzacja nauk ścisłych poprzez praktyczne eksperymenty i naukowe dociekania. Nazwa projektu nawiązuje do popularnego wśród młodzieży terminu „ESSA”, oznaczającego luz i radość. Organizatorzy programu chcieli w ten sposób podkreślić, że nauka może być przystępna i fascynująca.
Eksperymentowanie i nauka przez praktykę
Podczas zajęć w ramach ESSA uczniowie mają okazję pracować z podzespołami elektronicznymi, konstruować proste obwody oraz uczyć się podstawowych zasad fizyki i chemii w praktyce. Warsztaty uczą młodych ludzi, że nauka to nie tylko teoria zawarta w podręcznikach, ale także fascynujący świat doświadczeń i odkryć.
– Staramy się pokazać, że eksperymentowanie jest ciekawe, nie jest trudne, a porażki, które zdarzają się podczas pracy, są naturalnym elementem procesu naukowego – wyjaśnia Wawrzyniec Kaszub. – Czasem wystarczy prosta bateria, żarówka i gumka recepturka, aby zrozumieć podstawowe zasady fizyki.
Projekt ESSA podkreśla znaczenie krytycznego myślenia, umiejętności analizy i wytrwałości w rozwiązywaniu problemów. Organizatorzy zwracają uwagę, że nauki STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) powinny być promowane w równym stopniu co nauki humanistyczne, aby młodzież mogła świadomie decydować o swojej przyszłej ścieżce edukacyjnej.
Dla kogo jest projekt ESSA?
ESSA skierowana jest przede wszystkim do uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz szkół średnich. Program cieszy się ogromnym zainteresowaniem i dotychczas został przeprowadzony w 17 szkołach w Polsce oraz na wielu festiwalach naukowych, m.in. w Katowicach, Gdańsku i Jabłonnie.
Patrycja Skoczek zwraca uwagę, że ESSA nie zamyka się na konkretne profile klas. – Nie wprowadzaliśmy podziału na klasy matematyczno-fizyczne i humanistyczne. Każdy uczeń może skorzystać z tych zajęć, bo nauki ścisłe to nie tylko skomplikowane wzory, ale także umiejętność analitycznego myślenia, która przydaje się w każdej dziedzinie życia.
Krytyczne myślenie i walka z fake newsami
Jednym z ważniejszych elementów programu jest nauka rozpoznawania fake newsów i zrozumienia, jak działają nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja. Badania przeprowadzone przez NASK wskazują, że ponad 40% młodych ludzi ma trudności z odróżnieniem prawdziwych informacji od fałszywych treści w sieci. Dlatego organizatorzy projektu ESSA uwzględnili moduły dotyczące własności intelektualnej oraz funkcjonowania algorytmów AI.
Co dalej z projektem?
ESSA trwa już półtora roku, a do jego zakończenia pozostało jeszcze kilka miesięcy. W tym czasie organizatorzy planują nie tylko odwiedzić kolejne szkoły, ale również stworzyć scenariusze lekcji, które będą mogły być wykorzystywane przez nauczycieli w całej Polsce. Ponadto trwają prace nad edukacyjną grą quizową, która pomoże uczniom rozwijać wiedzę z zakresu nauk ścisłych w przystępny i angażujący sposób.
Organizatorzy zachęcają szkoły do zgłaszania się na zajęcia poprzez stronę essaszkolajutra.pl. To szansa dla nauczycieli i uczniów na uczestnictwo w innowacyjnym programie, który łączy teorię z praktyką i inspiruje do odkrywania świata nauki w nowoczesny sposób.
Podsumowanie
ESSA – Szkoła Jutra to projekt, który pokazuje, że nauka może być pasjonująca i przystępna dla każdego. Poprzez eksperymenty, pracę z elektroniką oraz edukację w zakresie krytycznego myślenia ESSA inspiruje młodych ludzi do odkrywania świata nauki i techniki. To doskonały przykład tego, jak nowoczesna edukacja może otwierać drzwi do przyszłości.
K.W.