Dr Musiał: trzeba wypracować zdrowe zasady korzystania ze smartfonów
W poniedziałkowym „Poranku z Radiem Warszawa” psycholog dr Dagmara Musiał omawiała wyzwania dotyczące używania telefonów komórkowych w szkołach. Niektóre placówki w Polsce wprowadzają zakaz ich używania.
Często się zdarza, że uczniowie na przerwach zamiast budować wzajemne relacje spędzają czas w telefonach. Na świecie coraz więcej krajów decyduje się na to, by ograniczyć używanie telefonów komórkowych w szkołach. Tak jest m.in. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Czechach, Portugalii i Chinach. Niektóre szkoły w Polsce również wprowadzają zakaz ich używania.
– Prawo oświatowe dopuszcza taką sytuacją, że telefony mogą być nieużywane w szkole, w czasie lekcji i w czasie przerw, to określa statut szkoły. Pozostaje pytanie: w jaki sposób szkoły wywiązują się z realizacji tego statutu – mówiła w poranku dr Musiał.
Zakazy i ograniczenia powinny być jednak wprowadzane w oparciu o dobre relacje z dziećmi – zachęca dr Dagmara Musiał.
– Wyzwaniem jest nauczenie dzieci i młodzież zdrowego korzystania ze smartfonu. Z jednej strony musi być umiar, z drugiej strony kontrola rodzicielska. Ale istotnie jest to, by ta kontrola była osadzona w dobrej relacji rodzicielskiej z dzieckiem i dobrej też relacji w szkole między nauczycielami a uczniami – wyjaśnia psycholog.
Podczas lekcji uczniowie są pod opieką szkoły, rodzice nie powinni przez cały czas kontrolować dziecka – zaznacza psycholog.
– Jeżeli rodzic ciągle jest w kontakcie i dzwoni, kontroluje, monitoruje, to powstaje pytanie – na ile daje on przestrzeń do zdrowego rozwoju swojego dziecka i nie związuje go ze sobą w sposób przesadny – mówi dr Dagmara Musiał.
Dr Musiał dodała, że dzieci poniżej 10. roku życia nie powinny mieć własnego smartfona. Do kontaktu z rodzicami wystarczy telefon bez dostępu do internetu. Psycholog zachęca również nauczycieli, by przygotowali atrakcyjne lekcje, które angażują uczniów. Wówczas nie będą oni zerkać w telefon.
Dr Dagmara Musiał:
Krzysztof Jędrasik