Czy jest bezpiecznie na warszawskich drogach?
Remont ulicy na Odolanach oraz bezpieczeństwo na warszawskich drogach – to główne tematy poruszone dziś w Poranku z Radiem Warszawa w rozmowie z Jakubem Dybalskim, rzecznikiem Zarządu Dróg Miejskich.
Wygodniejsza i bezpieczniejsza ma być po renowacji ulica Jana Kazimierza na Odolanach. Osiedle w ostatnich latach przechodzi przemianę z fabrycznego w mieszkalne. Do tej metamorfozy zostanie dostosowana również ulica Jana Kazimierza. W tym tygodniu ruszyły pierwsze prace.
Jak mówił Jakub Dybalski, inwestycja ta jest konieczna, aby podnieść komfort mieszkańców tej okolicy.
– Dzisiaj jest to ulica, która ma bardzo słabą nawierzchnię, nie ma żadnej infrastruktury rowerowej, zieleń jest poszatkowana. Są miejsca, gdzie jest bardzo zielono, a także takie, gdzie jest „łyso”. Chodnik czasami jest szeroki, a czasami wąski, nie ma tam żadnego porządku. My to chcemy zmienić – mówi rzecznik.
Po przebudowie ulica Jana Kazimierza ma być przyjazna dla kierowców, pieszych i rowerzystów. Rozpoczęta przebudowa ma zakończyć się na początku 2025 roku.
W Poranku z Radiem Warszawa była również mowa o bezpieczeństwie na warszawskich ulicach – według danych stołecznej Policji w minionym roku zanotowano najmniej śmiertelnych ofiar wypadków drogowych od kiedy prowadzone są te statystyki. W 2022 roku zginęły 33 osoby.
Jedną z przyczyn mniejszej liczby ofiar jest poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych – to oni są najsłabiej chronionymi uczestnikami ruchu drogowego.
W latach 2016-2020 przeprowadzony został kompleksowy audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach bez sygnalizacji świetlnej. Eksperci przebadali 4093 zebry.
Bezpieczeństwo na tych najniżej ocenionych przejściach jest od kilku lat sukcesywnie poprawiane.
– Czasami niezbędne jest zamontowanie tam sygnalizacji świetlnej, a czasami takie przejście powinno zostać przebudowane i uzyskać azyl czy progi zwalniające. Czasami trzeba odsunąć nielegalne parkowanie od przejścia. Dzięki audytowi mamy podstawę do tego, aby decydować, które przejścia przebudować w pierwszej kolejności, gdzie nasza interwencja jest najbardziej pilna – mówi Dybalski.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich, są dzielnice, w których od kilku lat nie zginął żaden pieszy.
Jakub Dybalski:
Krystian Koryciński