Home / Warto posłuchać  / Czy autobusy elektryczne radzą sobie w stolicy?

Czy autobusy elektryczne radzą sobie w stolicy?

fot. ZTM Warszawa/um.warszawa.pl

Komunikacja elektryczna w Warszawie zaczyna być niewydolna – twierdzi Daniel Echaust, redaktor naczelny Portalu Warszawskiego. W Poranku z Radiem Warszawa przytaczał list od czytelnika, który narzekał na serię awarii związanych z mrozem.

 

Autobusy elektryczne nie radzą sobie przy bardzo delikatnych minusowych temperaturach. Dosłownie parę dni temu pojawił się u nas artykuł człowieka, który jechał w Warszawie w okolicach Dworca Gdańskiego. Pisał, że w związku z tym, że pojawiły się niezbyt wzmożone, ale stałe mrozy, wysiadła w Warszawie komunikacja – powiedział.

 

W związku z pogodą w ostatnim czasie nastąpiły awarie związane z ładowaniem autobusów elektrycznych – przyznaje rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych Adam Stawicki.

 

Około półtora tygodnia temu, kiedy były częste przejścia przez zero i temperatury minusowe przy dużej wilgoci, doszło do oblodzenia ładowarek pantografowych wysokiej mocy, które podłącza się dotykowo. Rzeczywiście, wtedy był problem z połączeniem i rozpoczęciem ładowania, w związku z tym trzeba było te autobusy podmienić na pojazdy zasilane olejem napędowym – mówi Adam Stawicki.

 

Problemy zdarzają się jednak ze wszystkimi typami autobusów.

 

My zasadniczo nie stwierdzamy zwiększonej liczby awarii w porównaniu do innych rodzajów napędów, czyli przede wszystkim do autobusów gazowych czy na olej napędowy – przyznaje rzecznik.

 

Choć napęd jest na prąd, autobusy zimą potrzebują także oleju napędowego.

 

Ogrzewanie wewnętrzne potrzebuje oleju napędowego, eksploatacja autobusów miejskich w Warszawie będzie z roku na rok coraz droższa – zauważa Daniel Echaust.

 

To jednak niewielka część zużycia energii.

 

Zasadnicza część pojazdu, zasadnicze systemy, zasilane są prądem. Natomiast ogrzewanie to jest promil w stosunku do całego zużycia energii przez ten autobus – przekonuje Adam Stawicki z MZA.

 

Po ulicach Warszawy kursuje 174 autobusy elektryczne. Są one wykorzystywane między innymi do obsługi połączeń przez Trakt Królewski.

 

Daniel Echaust:

 

 

Wojciech Dudkowski

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close