Co warszawiacy sądzą o Strefie Czystego Transportu?
Strefa Czystego Transportu od początku dzieli uczestników ruchu drogowego w Warszawie. Zgodnie z obowiązującymi od dziś regulacjami, do strefy nie mogą wjeżdżać samochody o napędzie benzynowym i LPG, starsze niż 27 lat oraz pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat. Ratusz zapowiedział już, że wymagania będą systematycznie zaostrzane co dwa lata.
O to czy wprowadzenie ograniczeń jest dobrym pomysłem, zapytał reporter Radia Warszawa, Artur Chmielewski:
Obecnych wymogów nie spełnia według szacunków około 3 procent pojazdów poruszających się w Warszawie. Osoby, których nie obejmują wyłączenia przewidziane przez uchwałę Rady Miasta, muszą liczyć się z prowadzonymi kontrolami i karą finansową.
Rozpoczęły się pierwsze kontrole. Prowadzi je Straż Miejska.
– Działamy oczywiście wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich, który na wyposażeniu posiada specjalne urządzenia – kamerę i monitor, na którym widać, czy pojazd jest akurat w sytuacji umożliwiającej wjazd do Strefy Czystego Transportu, czy też taki pojazd nie posiada takich uprawnień – mówi Sławomir Smyk z referatu prasowego Straży Miejskiej m. st. Warszawy.
Kamery odczytują numery rejestracyjne pojazdów. Na ich podstawie sprawdzane są dane techniczne.
– To urządzenie de facto informuje strażników o tym, czy pojazd jest uprawniony do wjazdu w taką strefę. Pojazdy, które są nieuprawnione, od razu podświetlają się na czerwono i strażnik wie, który pojazd musi zatrzymać do kontroli – dodaje Sławomir Smyk.
Jeżeli na tym etapie weryfikacji pojazd nie spełnia wymogów, strażnicy sprawdzają samochód i kierowcę.
– Dokonują kontroli i oczywiście weryfikują, czy taka osoba miała prawo wjazdu do Strefy Czystego Transportu, czy nie. Trzeba zaznaczyć, że w tej chwili obowiązuje wiele wyłączeń, które umożliwiają osobom, które mieszkają w Warszawie i płacą tam podatki, wjazd do Strefy Czystego Transportu – podkreśla funkcjonariusz.
Po sprawdzeniu wszystkich okoliczności, funkcjonariusze podejmują decyzję, czy ukarać kierowcę.
– W sytuacjach skrajnych oczywiście, przepisy mówią jednoznacznie, że za to wykroczenie obowiązuję mandat w wysokości do 500 zł, ale strażnik ma oczywiście też inne narzędzia w postaci pouczenia, bądź też ewentualnie skierowania wniosku do sądu o ukaranie – wymienia nasz rozmówca.
Na stronie Zarządu Dróg Miejskich można sprawdzić, czy samochód spełnia wymogi wjazdu. Należy podać rok produkcji, rodzaj używanego paliwa i normę spalin.
Wojciech Dudkowski