Co się dzieje na placu budowy Warszawy Zachodniej?
Kończy się modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Przed nami ostatnie miesiące utrudnień. W trzy kolejne weekendy prace trwać będą na peronie 9. Pociągi osobowe od strony Piaseczna i Legionowa przez trzy kolejne weekendy nie będą zatrzymywały się w tym miejscu.
– Jest to czas, kiedy musimy wykonać pracę związane z instalacją oraz wpięciem odpowiednich systemów, które w przyszłości będą służyły temu, aby na peronie nr 9 wyświetlały się informacje na ekranach, aby była informacja głosowa, aby były w pełni działające systemy bezpieczeństwa. Będą one wszystkie obsługiwane z jednego miejsca z Lokalnego Centrum Sterowania, które zostało wybudowane w ramach inwestycji – wskazał w Poranku z Radiem Warszawa Karol Jakubowski z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Infrastruktura stacji będzie dostosowana do wszystkich podróżnych, również osób z niepełnosprawnościami.
– Przed rozpoczęciem tych prac na stacji Warszawa Zachodnia było pełno różnego rodzaju barier architektonicznych, a to z kolei sprawiało, że nie każdy podróżny mógł wygodnie i bezpiecznie dotrzeć na peron, a z tego peronu z kolei wsiąść swobodnie i wygodnie do pociągu. To się zmienia, ponieważ już dzisiaj funkcjonują wszystkie zmodernizowane perony, jest ich łącznie 9. Przed modernizacją było ich 8. Te perony od strony alei Jerozolimskich są przykryte wiatą – dodał rzecznik.
Ułatwieniem, na które najbardziej czekają podróżni jest przejście podziemne między peronami.
– Przed nami zakończenie prac w przejściu podziemnym. A kiedy to się stanie, będziemy mogli zjechać windą od kładki przez peron do przejścia podziemnego. Dodatkowo uruchomione będą jeszcze schody ruchome i oczywiście przejście podziemne, które funkcjonowało w tym miejscu jeszcze przed modernizacją. Teraz będzie o wiele dłuższe, ponieważ połączy stacje od strony Alei Jerozolimskich z peronem 9, czyli od strony Ochoty będziemy mieli połączenie z Wolą – powiedział Karol Jakubowski.
Tunel zyska nową funkcjonalność.
– Będzie tam miejsce na punkty gastronomiczne, punkty usługowe, na kasy biletowe, na miejsca odpoczynku, na poczekalnie. Te prace zamierzamy zakończyć do końca tego roku – zadeklarował nasz gość.
Planowane jest także wykorzystanie energii odnawialnej.
– Wiata jest wyposażona w panele fotowoltaiczne. Za ich pomocą jesteśmy w stanie wyposażyć w energię około 30% urządzeń na stacji – zaznaczył pracownik kolei.
Obecnie do przejścia pomiędzy peronami służy kładka pomiędzy torami, wyposażona w windy. Wszystkie prace na stacji Warszawa Zachodnia według planów zakończą się w grudniu tego roku.
Cała rozmowa tutaj:
Wojciech Dudkowski