Na przystanku Warszawa Włochy zostanie wyeksponowany zabytkowy rozkład jazdy. Tablicę odkryto podczas przebudowy przejścia podziemnego w 2014 roku.
– Rozpoczęto prace związane z zabezpieczeniem historycznego znaleziska, które będzie obudowane szklaną gablotą. Zabytkowy rozkład zostanie wyeksponowane jeszcze w tym roku. Fragment rozkładu jazdy został namalowany na jednej ze ścian przejścia podziemnego na przystanku Warszawa Włochy. Tablica ma ok. 350 cm szerokości i 250 cm wysokości. Z tej nietypowej tablicy można odczytać nazwy kilkunastu miejscowości, do których odjeżdżały niegdyś pociągi z przystanku Warszawa Włochy wraz z porą ich kursowania. Widnieją na niej takie nazwy jak Pruszków, Sochaczew, czy Żyrardów – mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.
Tablica znajdzie się skwerze przed przystankiem kolejowym Warszawa Włochy.
– Znalezisko zostało wycięte wraz z fragmentem ceglanej ściany, na której rozkład został namalowany. Każdy szczegół opracowywanego procesu zabezpieczenia tej tablicy musiał być konsultowany z konserwatorem zabytków. Rozpoczynamy właśnie budowę szklanej gabloty, która powstanie wokół zabytkowego rozkładu jazdy. Następnie rozpoczną się prace konserwatorskie związane z pokryciem tablicy specjalnymi preparatami, które pozwolą zachować ją w dobrym stanie przez kolejne lata. Gablota posiadać będzie specjalne oszklenie, oświetlenie i klimatyzator, aby zapewnić we wnętrzu odpowiednią temperaturę i wilgotność. Planujemy, że do końca roku zabytkowy obiekt zostanie odsłonięty – dodaje Martyn Janduła.
Zabytkowy rozkład jazdy to kolejny element podkreślający historyczny charakter przystanku – podkreśla Martyn Janduła.
– Nad peronem drugim unosi się modernistyczna wiata, której historia związana jest z elektryfikacją tej kolejowej trasy w latach 30. XX wieku. Obiekt nazywany często „skrzydlatą wiatą” został wyremontowany przez PLK SA podczas modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Również stylizowany wystrój przejścia podziemnego nawiązuje do historycznego charakteru tego miejsca – podkreśla Martyn Janduła.
Znalezisko pochodzi prawdopodobnie z przełomu lat 40. i 50. Kolejarze planują odsłonić obiekt do końca roku.
Bernadeta Bajor
Materiał zrealizowano dzięki zatrudnieniu reportera oraz sprzętowi zakupionemu w ramach dofinansowania Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.