Home / Wiadomości  / Chcą upamiętnić historię kolei warszawskiej

Chcą upamiętnić historię kolei warszawskiej

Chcą upamiętnić historię kolei warszawskiej
fot. plk-sa.pl/Przedsiębiorstwo EL-IN

Na przystanku Warszawa Włochy zostanie wyeksponowany zabytkowy rozkład jazdy. Tablicę odkryto podczas przebudowy przejścia podziemnego w 2014 roku.

 

Rozpoczęto prace związane z zabezpieczeniem historycznego znaleziska, które będzie obudowane szklaną gablotą. Zabytkowy rozkład zostanie wyeksponowane jeszcze w tym roku. Fragment rozkładu jazdy został namalowany na jednej ze ścian przejścia podziemnego na przystanku Warszawa Włochy. Tablica ma ok. 350 cm szerokości i 250 cm wysokości. Z tej nietypowej tablicy można odczytać nazwy kilkunastu miejscowości, do których odjeżdżały niegdyś pociągi z przystanku Warszawa Włochy wraz z porą ich kursowania. Widnieją na niej takie nazwy jak Pruszków, Sochaczew, czy Żyrardów – mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.

 

Tablica znajdzie się skwerze przed przystankiem kolejowym Warszawa Włochy.

 

Znalezisko zostało wycięte wraz z fragmentem ceglanej ściany, na której rozkład został namalowany. Każdy szczegół opracowywanego procesu zabezpieczenia tej tablicy musiał być konsultowany z konserwatorem zabytków. Rozpoczynamy właśnie budowę szklanej gabloty, która powstanie wokół zabytkowego rozkładu jazdy. Następnie rozpoczną się prace konserwatorskie związane z pokryciem tablicy specjalnymi preparatami, które pozwolą zachować ją w dobrym stanie przez kolejne lata. Gablota posiadać będzie specjalne oszklenie, oświetlenie i klimatyzator, aby zapewnić we wnętrzu odpowiednią temperaturę i wilgotność. Planujemy, że do końca roku zabytkowy obiekt zostanie odsłonięty – dodaje Martyn Janduła.

 

Zabytkowy rozkład jazdy to kolejny element podkreślający historyczny charakter przystanku – podkreśla Martyn Janduła.

 

Nad peronem drugim unosi się modernistyczna wiata, której historia związana jest z elektryfikacją tej kolejowej trasy w latach 30. XX wieku. Obiekt nazywany często „skrzydlatą wiatą” został wyremontowany przez PLK SA podczas modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Również stylizowany wystrój przejścia podziemnego nawiązuje do historycznego charakteru tego miejsca – podkreśla Martyn Janduła.

 

Znalezisko pochodzi prawdopodobnie z przełomu lat 40. i 50. Kolejarze planują odsłonić obiekt do końca roku.

 

Bernadeta Bajor

Materiał zrealizowano dzięki zatrudnieniu reportera oraz sprzętowi zakupionemu w ramach dofinansowania  Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close