– Przychodzi do nas bardzo dużo zgłoszeń od konsumentów w sprawie wzrostu cen – mówiła w Rundzie Pytań Radia Warszawa Agnieszka Orlińska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prowadzone są obecnie kontrole w sklepach stacjonarnych i internetowych.
Kiedy zauważymy przypadki wzrostu cen w szczególności produktów spożywczych lub higienicznych, należy je zgłosić do UOKiKu.
– Cały czas można zgłaszać nam oferty i zawyżone ceny zarówno na specjalną infolinię konsumencką, a także mailem na adres [email protected]. Najlepiej zgłaszać takie rzeczy mailem, jeżeli mamy taką możliwość. Warto dołączyć zdjęcie, ale nie jest to konieczne. Ważne, żeby podać nazwę i lokalizację sklepu – mówi Agnieszka Orlińska.
Zdarzają się też sytuacje, w których sklep zastrzega sobie tylko płatność kartą. Co w sytuacji kiedy sklep zastrzega sobie tylko płatność kartą?
– Zdaniem naszego urzędu jest to niedopuszczalne, ponieważ pieniądze są oficjalnym środkiem płatniczym w Polsce, w związku z tym sprzedawca nie powinien odmawiać nam sprzedaży, jeżeli nie możemy zapłacić kartą. Pamiętajmy jednak o tym, że sprzedawca nie ponosi winy, ponieważ to jego pracodawca wydał takie polecenie, więc nie miejmy o to pretensji do sprzedawcy. Możemy to zgłosić na przykład do inspekcji handlowej.
Na stronie uokik.gov.pl/koronawirus mogą państwo znaleźć odpowiedzi ekspertów UOKiK na nurtujące konsumentów pytania. Zakładka będzie ciągle aktualizowana.
Rozmowa Bartosza Święcińskiego z Agnieszką Orlińską:
Bartosz Święciński