Cała aglomeracja na jednym bilecie komunikacyjnym

Dla mieszkańców aglomeracji warszawskiej to znakomity sposób na codzienne dojazdy do pracy i szkoły. Pojazdem z logo Warszawskiego Transportu Publicznego można dojechać nawet 40 km za Warszawę – podkreśla rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego, Tomasz Kunert.
– Warszawa współpracuje z lokalnymi samorządami przy organizacji transportu publicznego na ich terenie i tworzeniu połączeń ze stolicą. Porozumienia, zawierane między Warszawą a podwarszawskimi gminami zapewniają mieszkańcom aglomeracji dostęp do największej w Polsce zintegrowanej sieci komunikacyjnej.
Warszawskim Transportem Publicznym można podróżować – z jednym biletem – tramwajami, autobusami, metrem, pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej, autobusowymi liniami dowozowymi typu „L”, a w ramach oferty Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD, także pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Dodatkową ofertą dla mieszkańców aglomeracji są bilety metropolitalne.
– To tańsze przejazdy dla mieszkańców podwarszawskich miejscowości, których władze podpisują stosowne porozumienie z Warszawą – dodaje rzecznik ZTM.
Pasażer rozliczający się z podatków w gminie, która podpisała porozumienie z Zarządem Transportu Miejskiego, za bilet 30-dniowy normalny imienny ważny w obu strefach biletowych płaci tylko 120 zł, czyli o 60 zł mniej niż dotychczas. Bilet 90-dniowy normalny imienny, ważny w obu strefach, kosztuje 330 zł – czyli o 130 zł mniej. Różnicę w cenie pokrywa dany samorząd. Na finansowanie linii wyjeżdżających poza granice Warszawy składają się środki Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie – czyli budżet miasta – i gmin. W przypadku linii 700 praca przewozowa poza terenem stolicy jest dotowana przez gminy w 40 procentach, ale w ustalonych przypadkach taki udział procentowy może wzrosnąć do nawet 80 procent. Warszawa na swoim terenie pokrywa całość kosztów.
W gminach, gdzie wprowadzono I strefę biletową przyjęto 60 procentowy wskaźnik dofinansowania. Obecnie, w czterech gminach: Łomianki, Marki, Ząbki, Konstancin-Jeziorna jest pierwsza strefa biletowa. Są tam autobusy miejskie i obowiązują bilety na pierwszą strefę. Jest to możliwe dzięki porozumieniu lokalnych samorządów z ZTM.
Firma organizuje także lokalny transport autobusowy w postaci linii „L”. W tym roku mieszkańcy podwarszawskich gmin korzystają z 49 linii lokalnych oznaczonych od L-1 do L-52. Łączna długość linii przekracza 780 km. Każdego dnia z linii lokalnych korzystają mieszkańcy 28 gmin. Na ich terenie mieszka ponad 730 tysięcy osób. Autobusy linii „L” docierają do około 200 podwarszawskich miejscowości.
Jakub Panak