Home / Wiadomości  / „Bilet metropolitalny to ogromne uproszczenie dla pasażerów”

„Bilet metropolitalny to ogromne uproszczenie dla pasażerów”

„Bilet metropolitalny to ogromne uproszczenie dla pasażerów”
fot.WTP/facebook

„Trudno stworzyć spójny system dla całej metropolii warszawskiej”. O wyzwaniach dotyczących transportu publicznego w całym regionie podwarszawskim – mówił we wtorkowym „Poranku z Radiem Warszawa” wójt Nadarzyna Dariusz Zwoliński.

 

2 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja na temat przyszłości komunikacji w metropolii warszawskiej. O nowych rozwiązaniach ułatwiających życie mieszkańców rozmawiali przedstawiciele gmin z tzw. „obwarzanka warszawskiego” z władzami stolicy.

 

Organizatorzy transportu publicznego mierzą się obecnie z rosnącymi wydatkami, za którymi nie nadążają wpływy ze sprzedaży biletów. W Warszawie wpływy z biletów pokrywają obecnie około 30 procent kosztów funkcjonowania transportu publicznego. Resztę środków ZTM otrzymuje z budżetu miasta, czyli z podatków mieszkańców.

 

Wójt Nadarzyna zaznaczył, że dużym udogodnieniem dla mieszkańców regionu byłoby stworzenie wspólnego biletu.

 

– Wspólnego systemu nie będzie, tak jak sobie to wyobrażamy, że będziemy mieli jednego przewoźnika. Dzisiaj w obszarze metropolitalnym warszawskim działa kilkunastu przewoźników, czy nawet kilkudziesięciu. Do tego część gmin organizuje własne transporty wewnętrzne, tak jak chociażby gmina Nadarzyn. I myślę, że ci przewoźnicy zostaną. Natomiast wspólny ma być bilet metropolitalny, więc to już będzie ogromne uproszczenie dla pasażerów – mówił gość poranka.

 

Według najnowszych ustaleń, metropolia będzie miała trzy rodzaje połączeń: gminne na terenie Warszawy, gminne na terenie pozostałych gmin oraz metropolitalne – które będą przekraczały granice gmin. I tak samo będą trzy źródła finansowania – Warszawa, metropolia oraz gmina. Do tych trzech miejsc będą wpływały podatki płacone przez mieszkańców. I każdy szczebel będzie płacić na organizację transportu publicznego na swoim kawałku – gminy za połączenia gminne i metropolia za połączenia międzygminne.

 

– Pojawią się dodatkowe pieniądze, które będą obsługiwały tzw. linie metropolitalne, takie jest założenie, więc część obecnych połączeń wejdzie w obręb tychże linii metropolitalnych, które będą opłacane z budżetu spoza gmin i spoza Warszawy. W przypadku Nadarzyna mamy dwie linie „700”, za które dużą część płaci Warszawa, ale dopłaca też około 45 procent Nadarzyn – dodał Dariusz Zwoliński.

 

Obecnie usługi Zarządu Transportu Miejskiego świadczone są na terenie stolicy i 34 gmin, na podstawie dobrowolnych porozumień.

 

Poza granice Warszawy wyjeżdża 66 linii autobusowych i 5 linii kolejowych organizowanych przez ZTM. Działają też 42 linie lokalne.

 

Cała rozmowa tutaj

 

 

Krzysztof Jędrasik

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close