Home / Bez kategorii  / Konflikt Ministerstwa z Kościołem: zmiany w nauczaniu religii

Konflikt Ministerstwa z Kościołem: zmiany w nauczaniu religii

Konflikt Ministerstwa z Kościołem: zmiany w nauczaniu religii
fot. PAP/Grzegorz Jakubowski

Od 1 września 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące nauczania religii w polskich szkołach. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) wprowadza m.in. redukcję godzin lekcji religii do jednej tygodniowo, umieszczanie zajęć na początku lub końcu dnia szkolnego oraz możliwość łączenia uczniów w grupy międzyklasowe. Zmiany te spotkały się z ostrym sprzeciwem Konferencji Episkopatu Polski (KEP), która zarzuca rządowi działanie niezgodne z prawem oraz dyskryminację uczniów uczestniczących w lekcjach religii.

Kościół: zmiany są bezprawne i krzywdzące

Według konsultora Komisji Wychowania Katolickiego KEP, dr hab. Anety Rayzacher-Majewskiej, nowe regulacje to „narzucanie swojej woli przez rząd” oraz forma „dyktatury”, która godzi zarówno w katechetów, jak i w uczniów uczęszczających na lekcje religii.

 

Ministerstwo stawia siebie ponad prawem, ponad Trybunałem Konstytucyjnym, ponad wolą rodziców. Są to nie tyle rządy, co wręcz dyktatura, więc narzucanie swojej woli, niezależnie od wszystkiego. I te zmiany, które są wprowadzone, uderzają w nas, katechetów – podkreśla dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska.

 

Episkopat zwraca uwagę, że MEN nie konsultowało zmian ze stroną kościelną, co jest wymogiem wynikającym z Ustawy o systemie oświaty.

 

Jakie będą nowe zasady?

 W oficjalnym komunikacie MEN wskazano, że nowe przepisy dotyczące organizacji lekcji religii obejmują:

  • Redukcję liczby godzin religii i etyki do jednej tygodniowo,
  • Organizację zajęć na początku lub końcu dnia szkolnego,
  • Możliwość łączenia uczniów w grupy międzyklasowe (za wyjątkiem klas I-III szkoły podstawowej, gdzie dopuszczalne jest to tylko przy liczbie uczniów poniżej siedmiu),
  • Takie same zasady organizacji zajęć etyki jak w przypadku religii.

 

 

Katecheci w trudnej sytuacji zawodowej

Jednym z głównych problemów wynikających z nowych przepisów jest niepewna sytuacja katechetów. Wielu z nich może stracić pracę lub zmagać się z problemami w uzyskaniu pełnego etatu.

 

Nie jesteśmy w stanie w jakikolwiek sposób teraz ogarnąć swojej przyszłości. Wielokrotnie pani minister mówiła, że o nas zadba – mówi Piotr Janowicz ze Stowarzyszenia Katechetów Świeckich.

 

Stowarzyszenie Katechetów Świeckich alarmuje, że minister Barbara Nowacka, mimo wcześniejszych deklaracji pomocy w przekwalifikowaniu nauczycieli religii, nie podejmuje działań w tej sprawie.

 

 

Pani minister podzieliła nauczycieli na tych uprzywilejowanych i na tych, których najchętniej nie widziałaby w systemie edukacji. Oprócz tego, że będzie jedna godzina religii, to ta godzina będzie na pierwszej lub ostatniej lekcji (…). Nie mamy żadnych manewrów. Moglibyśmy jeszcze gdzieś dopełniać etat w innej szkole, ale tego się już fizycznie, praktycznie nie da zrobić – dodaje Piotr Janowicz.

 

Episkopat zapowiada dalsze kroki prawne

 

Prezydium KEP wyraziło stanowczy sprzeciw wobec wprowadzonych zmian i zapowiedziało podjęcie stosownych kroków prawnych. Biskupi podkreślają, że brak konsultacji z Kościołem oraz ignorowanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego podważa legalność reformy. Kościół zamierza także angażować rodziców oraz organizacje społeczne w obronę prawa do nauczania religii w szkołach publicznych.

 

Religii

fot. BP KEP

 

 

 

Wobec działań MEN i braku woli porozumienia w sprawie kluczowej dla edukacji i wychowania polskich dzieci i młodzieży do wartości, wyrażamy stanowczy sprzeciw – czytamy w Komunikacie Prezydium Konferencji Episkopatu Polski.

 

 

 

Wojciech Dudkowski

 

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close