Home / Wiadomości  / Dokąd zmierza transport publiczny?

Dokąd zmierza transport publiczny?

Dokąd zmierza transport publiczny?
fot.Wojciech Dudkowski

Jak zorganizować transport publiczny w Warszawie i okolicznych powiatach? Czy powinien być zintegrowany? Na te tematy dyskutowali samorządowcy w Centrum Kreatywności Targowa podczas konferencji „Transport w metropolii warszawskiej”.

 

Brak jednoznacznych przepisów prawnych powoduje, że współpracę samorządową organizuje się oddolnie.

 

– Dzisiaj nie mamy ustawy metropolitalnej, organizacja transportu w ramach tzw. metropolii warszawskiej polega tylko i wyłącznie na dobrowolnych porozumieniach podpisanych pomiędzy Warszawą a 34 gminami, więc ta formalna ustawa na pewno by nam pomogła – wskazuje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska.

 

Również podwarszawskie gminy i powiaty zakładają swoje związki komunikacyjne. Od 2022 roku na ulicach powiatu grodziskiego jeżdżą autobusy pod szyldem Grodziskich Przewozów Autobusowych.

 

– Związek integruje obecnie 3 powiaty na obszarze 19 gmin w celu organizacji wspólnego transportu publicznego, ujednolicenia taryfy, ujednolicenia rozwiązań komunikacyjnych, tak aby zapewnić mieszkańcom jak najlepszy transport do pracy, do szkoły czy po prostu lokalnie między celami podróży – mówi Jerzy Kowalczyk z biura GPA.

 

W powiecie otwockim także zdecydowano się na założenie Otwockich Przewozów Gminno- Powiatowych.

 

– Chcieliśmy wypełnić białe plamy, wykluczenie komunikacyjne, które było na terenie powiatu otwockiego, zintegrować transport na terenie powiatu, a także korzystać z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusów. Związki powiatowo-gminne zwykle zajmują lepsze miejsce w podziale tych środków – mówi Karolina Zowczak, wiceprezes związku.

 

Gmina Wiązowna oprócz współpracy z Warszawskim Transportem Publicznym chce uruchomić połączenia docierające poza stolicę.

 

– Mamy wspólny bilet, dokładamy się do SKM-ki, mamy połączenia z Otwockiem, Warszawą, Sulejówkiem, ale brakuje nam jeszcze komunikacji z Mińskiem Mazowieckim – tak się rozkłada życie, praca i szkoły. Brak kolei sprawia, że ten system komunikacji autobusowej musimy rozwijać, co generuje koszty – mówi wójt Janusz Budny.

 

Integracja transportu jest wciąż wyzwaniem dla gmin i powiatów.

 

– Warszawski transport publiczny stoi na wysokim poziomie, ale tak naprawdę metropolia cały czas się zmienia, rozrasta się. Mamy już w stowarzyszeniu 69 gmin plus Warszawę oraz 9 powiatów. One wszystkie funkcjonalnie są związane z Warszawą – mieszkańcy tych gmin, tych jednostek samorządu terytorialnego chcą dojechać do Warszawy, do pracy, do nauki i wrócić. W związku z tym naprawdę mamy sporo do zrobienia – przyznaje burmistrz Piaseczna, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Warszawa Daniel Putkiewicz.

 

Dezintegracja transportu oprócz zwiększenia kosztów zniechęca także pasażerów do korzystania z komunikacji.

 

– Jeżeli samorząd weźmie na swoje barki założenia transportu zbiorowego, to wtedy pasażer powinien szukać informacji u tego organizatora. Ale znowu pojawia się pytanie, kto jest tym organizatorem? Bez zrobienia porządku prawnego ogólnokrajowego nie wiemy, kto gdzie powinien szukać informacji, bo w każdej gminie w Polsce wygląda to inaczej – wskazuje Maciej Mysona z zespołu doradców gospodarczych TOR.

 

Od wielu lat trwają prace nad ustawą metropolitalną dla Warszawy. Podobny przepis jest obecnie procedowany dla województwa pomorskiego.

 

 

Wojciech Dudkowski

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close