Home / Wiadomości  / Do Wilanowa tramwajem!

Do Wilanowa tramwajem!

Do Wilanowa tramwajem!
fot.Miasto Stołeczne Warszawa/facebook

Tramwaje jeżdżą do Wilanowa. Dziś o 4:56 z pętli Banacha wyruszył pierwszy pojazd, który dotarł do pętli Miasteczko Wilanów. Przed ósmą odbyła się tam uroczysta inauguracja z udziałem władz miasta, dzielnic i Tramwajów Warszawskich. Jak powiedział prezydent stolicy Rafał Trzaskowski, to historyczna chwila.

 

– Czekaliśmy na to wiele, wiele lat, dlatego że od 70 lat nie było pełnej nowej linii tramwajowej w Warszawie. Bardzo się z tego cieszę. Od 50 lat nie kursował tramwaj do Wilanowa. To największa tego typu inwestycja od dziesięcioleci – dodaje.

 

Linie 14 i 16 połączą Ochotę i Bielany z Wilanowem. Przejadą między innymi przez Żoliborz, Mokotów i Śródmieście. To udogodnienie dla mieszkańców.

 

– Wszyscy mieszkańcy Wilanowa będą mogli się dostać znacznie, znacznie szybciej do centrum miasta, dwukrotnie szybciej niż autobusem. No i oczywiście te tramwaje przewiozą wielokrotnie większą liczbę pasażerów – podkreśla prezydent.

 

Jak zaznacza przewodnicząca Rady Miasta Stołecznego Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska, warszawska komunikacja miejska jest jedną z najlepiej działających w kraju, a nawet w Europie. Według badań firmy Microsoft udział komunikacji miejskiej w transporcie pasażerskim naszej stolicy jest prawie o połowę wyższy niż w innych europejskich miastach.

 

– Dużo jeżdżę po Polsce i wszędzie słyszę, że tak jak się jeździ w Warszawie, to nie jeździ się w żadnym innym polskim mieście. Bierzcie z nas przykład. To jest dla nas wielki dzień, ale też zobowiązanie, żeby nie przestawać w rozwoju – mówi.

 

Budowa trasy rozpoczęła się w sierpniu 2022 roku. Według pierwotnych założeń pierwsze tramwaje miały pojechać na początku tego roku, kolejne zapowiedzi mówiły o początku września. Była to bardzo skomplikowana inwestycja.

 

– To było 10 km szlaku, nie tylko tramwaj, ale i drogi, tysiące przekładek, skomplikowana sieć podziemnego miasta. Tylko ci, którzy przy tym pracowali, wiedzą, ile wysiłku, determinacji, rozwiązywania problemów i podejmowania ryzyk wymagał postęp w tej budowie. Wiele osób narzeka na opóźnienia czy organizację budowy, ale stopień skomplikowania i rozmiar tej budowy przekracza kilkukrotnie wszystko inne, co się w tym mieście działo – stwierdził prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski.

 

To nie koniec prac nad tą linią tramwajową.

 

– W przyszłym roku będziemy mieli odnogę na ulicy Bonifacego, a za kilka lat będziemy w stanie stąd dojechać pod Dworzec Zachodni i tam się przesiąść na przykład do pociągu do innego miasta – zapowiada burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski.

 

Przy trasie tramwaju wciąż trwają prace drogowe, które zakończą się w drugiej połowie przyszłego roku. Koszt inwestycji wyniósł łącznie 1 mld 190 mln zł. 40% pochodziło z unijnego dofinansowania.

 

 

Wojciech Dudkowski

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close