Nowy etap budowy tramwaju do Dworca Zachodniego
Zakończył się ważny etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Wykonawca przebudował odcinek sieci ciepłowniczej. Tym samym usunięto kolizję z budową tunelu przy ul. Bitwy Warszawskiej. Jesienią br. zakres prac ma być znacznie zwiększony.
Wykonawca budowy tramwaju do Dworca Zachodniego zakończył prace przy przebudowie odcinka sieci ciepłowniczej. Przebudowano blisko 400 m sieci, w tym około 230 metrów magistrali głównej. Wybudowano również trzy nowe komory ciepłownicze. Udało się także wznowić dostawy ciepłej wody do 21 budynków w rejonie budowy. Tym samym usunięta została główna kolizja z budową tunelu tramwajowego w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku.
– Sam 600-metrowy tunel jest budowany metodą podstropową. W rejonie parku Pięciu Sióstr wykonawca zbudował już pierwsze sekcje ścian szczelinowych, a także – na długości około 30 metrów – wylał płytę stropową. Jesienią wykonawca zamierza zwiększyć front robót w dwóch miejscach – w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a także przy Alejach Jerozolimskich na wysokości Dworca Zachodniego – dodaje rzecznik – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.
Równocześnie wykonawca buduje konstrukcję przyszłego podziemnego przystanku.
– W całości wykonana jest płyta denna przystanku. Wylane są wszystkie słupy w poziomie -2, wykonawca zalał już pierwszy fragment stropu pośredniego. Nowa trasa tramwajowa, która poprawi skomunikowanie ważnego węzła kolejowego, będzie miała ponad 1,5 km długości – dodał rzecznik.
W przyszłym roku rozpocznie się także budowa węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej. Powstanie tam pełna „gwiazda” umożliwiająca skręt tramwajów we wszystkich relacjach. Roboty te wymuszą ograniczenie ruchu tramwajów w kierunku Okęcia – w I etapie tramwaje będą jeździć w rejonie budowy po jednym torze, a następnie ruch zostanie wstrzymany.
Zgodnie z umową, tramwaje mają dotrzeć do Dworca Zachodniego w połowie 2026 roku.
Krzysztof Jędrasik