Zmiany w ruchu i pierwsza taka inwestycja w Warszawie
To jedna z najważniejszych inwestycji na Ochocie. Wykonanie tunelu podziemnego wchodzi w kolejną fazę. Tramwaje dojadą nim do przystanku pod dworcem Warszawa Zachodnia.
Aby usprawnić komunikację w rejonie budowy, powstaną dwa buspasy. Pierwszy z nich znajdzie się na ulicy Szczęśliwickiej, a drugi na ulicy Kopińskiej. Ułatwienia dla utrzymania płynnego ruchu komunikacji miejskiej są przewidziane również w kolejnych etapach budowy.
– Nowy pas dla autobusów zostanie wyznaczony na ulicy Szczęśliwickiej między Opaczewską, a Kopińską. Ma ułatwić poruszanie autobusom wyjeżdżającym z Pętli Szczęśliwice, które jadą do dworca Zachodniego i dalej na północ Warszawy. Z drugiej strony podobnie będzie w przypadku Kopińskiej w kierunku dworca Warszawa Zachodnia – mówi Tomasz Kunert, rzecznik ZTM.
Po uruchomieniu nowych buspasów w Warszawie będzie funkcjonować łącznie 80 kilometrów tras stworzonych dla Warszawskiego Transportu Publicznego.
Jednocześnie trwają prace w Parku Pięciu Sióstr.
– W tym miejscu powstaje pierwsze tego typu rozwiązanie w Warszawie. Tramwaj ma zjeżdżać podziemnym tunelem do przystanku pod dworcem kolejowym. Wykonawca prowadzi już prace przy powstawaniu ścian szczelinowych. To oznacza stopniowe zwiększanie utrudnień w ruchu związanych z przebiegiem budowy. Dlatego właśnie w czwartek 5 września oddamy dodatkowe buspasy, które ograniczą negatywne skutki zmian w ruchu w tym rejonie – wyjaśnia Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Jednym z najważniejszych zadań przy budowie, będzie uporządkowanie instalacji podziemnych. Również pasażerowie tramwajów muszą przygotować się na utrudnienia.
– Będą wprowadzone ograniczenia w kursowaniu tramwajów na ulicy Grójeckiej i skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 roku, gdzie musimy stworzyć węzeł rozjazdowy. W tym czasie zajmiemy się też remontem i przebudową torowiska od Grójeckiej do Placu Narutowicza – dodaje Witold Urbanowicz.
Prace nad powstaniem trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. do dworca Warszawa Zachodnia potrwają zgodnie z planem do 2026 roku. Łączna długość torowiska wyniesie ponad półtora kilometra, z czego jedna trzecia ma przebiegać pod ziemią. Po powstaniu trasy czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego ma wynieść pięć minut. Pasażerowie jadący z przystanku Metro Politechnika dotrą do celu w ciągu piętnastu minut. Zdaniem tramwajarzy z nowego połączenia będzie korzystać ponad milion osób rocznie. Wartość inwestycji to 363 miliony złotych brutto.
Artur Chmielewski