P. Skwierawski: koszt społeczny CST jest znacznie większy niż korzyści
Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie obowiązuje zakaz wjazdu starymi samochodami do centralnej części miasta. Strefa Czystego Transportu obejmuje większość Śródmieścia oraz fragment Woli, Pragi Północ i Pragi Południe. Zasady funkcjonowania nowej strefy ocenił we wtorkowym „Poranku z Radiem Warszawa” Paweł Skwierawski ze Stowarzyszenia „Stop Korkom”.
Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie zaczyna działać pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu.
Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic czyli Woli, Pragi Północ i Pragi Południe. Na tym obszarze wprowadzono zakaz wjazdu pojazdami emitujących najwięcej spalin. Chodzi o auta benzynowe starsze niż z 1997 roku oraz samochody z silnikiem diesla starsze niż z 2005 roku.
– – To nie są żadne jakieś strasznie stare samochody. Za nie całe cztery lata nie wjadą tam już na przykład diesle z 2015 roku. To są zupełnie nowoczesne auta wydawałoby się tak z wyglądu, auta z ledami, z wyświetlaczami. To są samochody, które wydają się zupełnie współczesnymi autami, to nie są naprawdę żadne stare gruchoty – mówił w „Poranku z Radiem Warszawa” Paweł Skwierawski.
Jego zdaniem, Strefa Czystego Transportu może zagrażać zdrowiu i życiu niektórych osób.
– Jeżeli zmusi się osobę, która jest członkiem rodziny kogoś chorego, na przykład po przeszczepie, żeby już się pozbyła samochodu, bo i tak nie będzie mogła wjechać na przykład na kontrolę ze swoim bliskim do jednego z 11 szpitali w strefie czystego transportu. To oni (władze stolicy – przyp. red.) już w tym momencie ryzykują życie tej osoby, że może ulec zakażaniu w środkach transportu miejskiego. Bądźmy konkretni, strefa zmieni bardzo niewiele, ale to nie jest absolutnie koszt społeczny, który by usprawiedliwiał takie drakońskie zmiany – dodał gość poranka.
Przypominamy, że przez pierwsze 3,5 roku z obostrzeń strefy są zwolnione osoby, które płacą podatki w Warszawie. Nie obowiązuje ona także seniorów mających więcej niż 70 lat oraz osób z niepełnosprawnością. Strefa Czystego Transportu obejmie obszar 37 kilometrów kwadratowych, to 7 procent powierzchni stolicy.
Poniżej dokładna mapa Strefy Czystego Transportu w Warszawie:
Cała rozmowa z Pawłem Skwierawskim tutaj:
Krzysztof Jędrasik