Bp Osial: lekcja religii ma wielki potencjał wychowawczy
Podczas 398. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski biskupi odnieśli się m.in. do planowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian dotyczących lekcji religii w szkole. O nowych wyzwaniach w tej materii mówił w czwartkowym „Poranku z Radiem Warszawa” Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial.
Na konferencji podsumowującej zebranie plenarne Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda przypomniał, że lekcje religii ukazują czym w istocie jest religia chrześcijańska, która w naszym kraju ma ponad tysiącletnią tradycję. Zaznaczył, że lekcje religii i katecheza parafialna powinny być wobec siebie komplementarne i stanowić dobrą ofertę Kościoła dla wiernych.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada kilka zmian w kwestii prowadzenia lekcji religii w szkołach. Jedną z decyzji jest wyłączenie religii ze średniej ocen. Według planów resortu tylko jedna lekcja religii tygodniowo byłaby finansowana z budżetu państwa. Jeśli rodzice chcieliby dwie lekcje, wówczas będzie to ich decyzja także finansowa.
MEN zapowiada też łączenie uczniów, którzy chcą uczestniczyć w katechezie w duże grupy międzyklasowe, nawet 30-osobowe.
To pomysł nie do przyjęcia – mówił w „Poranku z Radiem Warszawa” Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial.
– Łączenie uczniów z różnych klas np. klasa piąta z ósmą, gdzie jest duża różnica wiekowa i w wymiarze pedagogicznym i dydaktycznym to są rzeczy nie do zaakceptowania – mówił bp Wojciech Osial.
Lekcja religii promuje wiele uniwersalnych wartości – podkreślił duchowny.
– Religia jest częścią wychowania integralnego. Treści związane z religią katolicką to są treści, które uczą nas m.in. otwartości na drugiego człowieka, wrażliwości, braterstwa, szacunku i dialogu z innymi. To jest pomoc do budowania postaw sprawiedliwości i solidarności – dodał bp Wojciech Osial.
Biskup dodał, że lekcja religii pomaga szkole i rodzinie także w rozwiązywaniu wielu problemów psychicznych u młodych ludzi.
Cała rozmowa tutaj
Krzysztof Jędrasik