„Wszystko dzieje się automatycznie dzięki elektronice”
– Staramy się uprzywilejowywać autobusy na różne sposoby – mówił w Poranku z Radiem Warszawa Tomasz Kunert, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Rozmowa dotyczyła między innymi priorytetowych przejazdów autobusów przez niektóre skrzyżowania. Jak podaje Urząd Miasta, w Warszawie jest już 58 takich miejsc.
Jak mówił Tomasz Kunert, wszystko dzieje się automatycznie dzięki elektronice.
– Te współczesne autobusy, można powiedzieć, że to są duże komputery na kołach. Autobus w czasie rzeczywistym wysyła bardzo dużo różnego rodzaju danych o sobie. O swoim ruchu, o prędkości czy położeniu. I te dane wykorzystujemy do tego, aby za pomocą odpowiedniego algorytmu modyfikować działanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach – stwierdził rzecznik ZTM.
Priorytet autobusów na skrzyżowaniach nie jest jednak bezwzględny – najważniejszy jest płynny ruch dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
– Chodzi o to, żeby wybrać model przejazdu najbardziej optymalny dla autobusu, ale jednocześnie niepogarszający poruszania się pojazdów indywidualnych. Czasami jest też tak, że łatwiejszy i szybszy przejazd autobusu ułatwia też przejazd kierowcom pojazdów indywidualnych, bo i autobus i samochód są w tym samym ruchu i mają te same światła – dodał Tomasz Kunert.
Podobny priorytet stosuje się w ruchu tramwajowym. tam system działa już na ponad 70 procentach skrzyżowań w stolicy.
Tomasz Kunert:
Krystian Koryciński