Nielegalne reklamy mogą obniżać poziom bezpieczeństwa

Nielegalne reklamy nie tylko wpływają negatywnie na estetykę przestrzeni publicznej, ale mogą też obniżać poziom bezpieczeństwa. Często ograniczają widoczność kierowcom i utrudniają przejście pieszym. W związku z tym, w lipcu Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził 925 kontroli pod kątem umieszczania reklam.
Jak podkreśla rzecznik ZDM Jakub Dybalski, w wyniku naszych działań zostało usuniętych 48 nielegalnych nośników, umieszczonych w pasie drogowym bez zgody zarządcy drogi.
– Wszczęliśmy 115 postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych nośników oraz wydaliśmy 68 decyzji administracyjnych już nakładających kary – mówi rzecznik.
Jak tłumaczy Jakub Dybalski, kontrole bardzo często są wynikiem wcześniejszych zgłoszeń mieszkańców. Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem przesłania zgłoszenia jest Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19 115 – za pośrednictwem aplikacji, strony internetowej lub telefonicznie.
– Pamiętajmy, że reklamy i wszelkie obiekty w pasie drogowym można umieszczać tylko za zgodą zarządcy drogi i za opłatą. Jeśli ktoś zrobi to nielegalnie, to karą jest dziesięciokrotność opłaty za zajęcie pasa drogowego plus koszty usunięcia i przechowywania takiego nośnika. Kontrole prowadzimy na bieżąco, ale oczywiście warto tego rodzaju obiekty zgłaszać za pośrednictwem Centrum Kontaktu Warszawa 19 115: warszawa19115.pl (KLIKNIJ) – informuje Jakub Dybalski.
W lipcu służby skontrolowały ponad 130 ulic w całym mieście. Nielegalne nośniki reklamowe, które zostały usunięte, trafiły do magazynu Zarządu Dróg Miejskich. Tam czekają na właściciela. ZDM kieruje do niego prośbę o odbiór. Nalicza też koszty usunięcia, transportu i przechowywania, które właściciel musi pokryć. Nośniki nieodebrane lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.
Jakub Panak