Są krzykliwe, szpecą i zakłócają krajobraz, nieraz zasłaniają widoczność albo „zabierają” miejsce przechodniom – nielegalne reklamy ocenia i usuwa Zarząd Dróg Miejskich. W styczniu drogowcy sprawdzili 137 ulic i ponad 1600 nośników.
Jak poinformował rzecznik prasowy ZDM Jakub Dybalski, wykorzystanie pasa drogowego jest stale kontrolowane przez ZDM pod kątem działalności niezwiązanej z funkcją drogi. Znajdujące się tam obiekty, mające odpowiednie zezwolenie, nie powinny utrudniać poruszania się.
– W styczniu nasi kontrolerzy usunęli 63 reklamy, które nielegalnie znalazły się w pasie drogowym. Takie obiekty muszą spełniać konkretne wymogi, a właściciel powinien posiadać zezwolenie na ich ustawienie czy powieszenie, co w przypadku reklam nie jest takie łatwe. Dodatkowo wszczęliśmy 156 postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania właścicieli nośników i nałożyliśmy 126 kar w drodze decyzji administracyjnych – mówił Jakub Dybalski.
Kontrole, które prowadzą drogowcy, często są wynikiem wcześniejszych zgłoszeń mieszkańców.
– Kiedy widzimy reklamę, która szpeci miasto i zapewne wisi nielegalnie, to najskuteczniej interweniować pod numerem 19115, czyli pod numerem Miejskiego Centrum Kontaktu. Można tam dzwonić, wysłać maila lub skorzystać z aplikacji. Nielegalne nośniki trafiają do naszego magazynu, gdzie czekają na właściciela i opłacenie kosztów usunięcia, transportu i przechowywania – powiedział rzecznik prasowy ZDM.
W ubiegłym roku ZDM przeprowadził ponad 13,5 tys. kontroli. Usunięto ponad 1,7 tys. nielegalnych obiektów, wśród których znalazło się 1,1 tys. reklam. Pozostałe to m. in. hulajnogi i pojemniki na odzież. Suma kar za takie działania to ok. 1,7 mln zł.
Agata Pniewska