Anna i Maria będą drążyły tunele. Mowa o specjalnych tarczach
To wielkie przedsięwzięcie logistyczne. Elementy tarcz drążących tunele drugiej linii metra są w drodze na Bródno. Minionej nocy, rozpoczęły się transporty ogromnych fragmentów ponad 600-tonowej maszyny.
Obecnie na stacji C21 Bródno, budowany jest szyb startowy.
– To stacja najbardziej zaawansowana. dziś w nocy na stacje trafiły cztery pierwsze elementy tarczy. W sumie, by przetransportować całą maszynę , będziemy potrzebowali około tygodnia i aż 19 takich specjalnych transportów będzie musiało przejechać ulicami Warszawy, by później tarcza mogła być tam złożona – mówi rzecznik warszawskiego metra, Anna Bartoń.
Ze względu na gabaryty całej maszyny, jej elementy są przewożone nocą, na specjalnych platformach.
– Sama tarcza to niemal 100 metrów długości. Głowica waży ponad 50 ton, a cała maszyna ponad 600 ton. Mamy więc do czynienia w olbrzymim gabarytem. jest on podzielone na mniejsze elementy, ale nawet one muszą być przewożone specjalnym transportem – dodaje Anna Bartoń.
Na odcinku bródnowskim, tunele będą drążyły dwie tarcze: TBM Anna i TBM Maria. Pierwsza maszyna ruszy w kierunku stacji Trocka na przełomie marca i kwietnia.
Krzysztof Jędrasik