Home / Wiadomości  / 60 lat temu ogłoszono „Nostra aetate”

60 lat temu ogłoszono „Nostra aetate”

60 lat temu ogłoszono „Nostra aetate”
fot.vatican news

Dziś mija 6o lat od ogłoszenia przez Kościół  przełomowej deklaracji Nostra aetate („W naszej epoce”). Dokument powstał podczas II soboru watykańskiego i dotyczył stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Po raz pierwszy w sposób tak wyraźny i dobitny potępiono w nim antysemityzm oraz wszelkie formy dyskryminacji Żydów.

 

O czym mówi deklaracja?

 

Deklaracja została ogłoszona 28 października 1965 roku i składa się z 5 punktów. Punkt pierwszy przedstawia współczesną sytuację świata („naszą epokę”), kiedy to ludzkość zbliża się do siebie, a kraje świata stają się coraz bardziej od siebie zależne. Sytuacja ta skłania Kościół do rozważenia jego stosunku do innych religii. W deklaracji podkreślone jest zwłaszcza to, co łączy ludzkość.

 

Punkt drugi dotyczy hinduizmu, buddyzmu oraz „innych, istniejących na świecie religii”. Stwierdza się w nim, że Kościół „nic nie odrzuca z tego, co w religiach tych prawdziwe jest i święte”. Kościół wzywa chrześcijan do współpracy i dialogu z wyznawcami innych religii i wspierania znajdujących się w nich wartości. To pierwsze oficjalne pozytywne odniesienie się Kościoła do religii pierwotnych i dalekowschodnich.

 

Punkt trzeci jest poświęcony stosunkowi Kościoła do islamu.

 

Jaki jest i co stwierdza najważniejszy punkt dokumentu?

 

Najobszerniejszy i najważniejszy jest punkt czwarty. Dotyczy on relacji Kościoła do judaizmu i porusza wiele istotnych zagadnień teologicznych, jak trwałość przymierza Boga z Izraelem (deklaracja stwierdza, że nigdy nie zostało ono zerwane, choć podkreśla jednocześnie, że Kościół jest „nowym Ludem Bożym”),czy problem oskarżania Żydów o zabicie Boga (stwierdza, że nie można przypisywać winy bez różnicy wszystkim żydom). Dokument wzywa chrześcijan i żydów do dialogu, podając wskazówki, jak należy go prowadzić. Poleca również, by w nauczaniu kościelnym i katechezie nie nauczać o żydach i judaizmie niczego, co byłoby sprzeczne z prawdą Ewangelii i duchem Chrystusowym. Jednoznacznie i wyraźnie potępia wszelkie prześladowania, które kiedykolwiek kierowano przeciw Żydom.

 

Punkt piąty wzywa do braterstwa między ludźmi i sprzeciwia się wszelkim formom dyskryminacji i prześladowań religijnych.

 

Co się zmieniło przez te 60 lat?

 

Sześćdziesiąt lat po ogłoszeniu deklaracji Nostra aetate Kościół i wspólnota żydowska wciąż zadają sobie to samo pytanie: czy ludzkość naprawdę potrafi żyć razem? Podczas międzynarodowej konferencji „Po Nostra aetate (1965–2025). Ewaluacja i marzenia” w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi wzywano zarówno do refleksji nad religijnym współistnieniem, jak i do duchowej przemiany oraz działania.

 

Apel o nawrócenie

 

Dokument Soboru Watykańskiego II z 28 września 1965 roku Nostra aetate (pol. „W naszej epoce”) na zawsze odmienił relacje Kościoła z religiami niechrześcijańskimi. Po raz pierwszy tak wyraźnie potępiono w nim antysemityzm, odrzucono zbiorową odpowiedzialność Żydów za śmierć Chrystusa i wezwano do wzajemnego poznania, szacunku i współpracy.

 

Kard. Grzegorz Ryś, otwierając konferencję, przypomniał, że Nostra aetate nie jest dokumentem historycznym, lecz wciąż aktualnym wezwaniem do duchowego nawrócenia Kościoła. Jak wyjaśniał, chodzi o „nawrócenie od przemocy i pogardy ku dialogowi i wspólnemu budowaniu”.

 

„Tam, gdzie wiara sięga po przemoc, kończy się wiara i zaczyna się bałwochwalstwo – kiedy mówimy o wielkim dziele Nostra aetate, tak naprawdę mówimy o nawróceniu od idolatrii do wiary” – mówił metropolita łódzki i przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem. Jak dodał w rozmowie z Heschel Center News, trzeba „nawracać się nie na sam Sobór, tylko na to, co Duch Święty powiedział Kościołowi przez to wydarzenie”.

 

Żywy korzeń dialogu

 

Drugie „marzenie” – mówił kard. Ryś – dotyczy pogłębiania relacji z judaizmem. Zauważył, że w nauczaniu Kościoła „ciężar gatunkowy przesuwa się dziś na relacje z judaizmem współczesnym”. Jak tłumaczył, chodzi nie tylko o wspólne dziedzictwo biblijne, ale o to, żeby korzeń był żywy”.

 

Metropolita łódzki dodał, że choć tezy Nostra aetate – iż Żydzi nie są narodem przeklętym, nie odpowiadają jako całość za śmierć Jezusa, a antysemityzm jest złem – są dziś powszechnie podzielane, to „problemem jest to, co z nich konkretnie wynika”.

 

Ambasador Izraela Jaakow Finkelstein przypomniał, że zgodnie z dokumentem Soboru Kościół „potępia i opłakuje przejawy antysemityzmu kiedykolwiek i przez kogokolwiek”. Zaznaczył jednak, że antysemityzm „znów podnosi swoją brzydką głowę”. „Definicja IHRA jasno mówi, że w wielu przypadkach krytyka Izraela, która przekracza pewną granicę, również jest antysemicka – na przykład wtedy, gdy odmawia się Żydom prawa do samostanowienia, kiedy stosuje się wobec Izraela podwójne standardy albo gdy porównuje się współczesną politykę Izraela do polityki nazistowskiej” – mówił.

Wspólne świadectwo i modlitwa

 

Rabin David Sandmel przypomniał, że Nostra aetate była „rewolucją w relacjach chrześcijańsko-żydowskich”, która zakończyła „nauczanie pogardy”. Wspominał, że jego ojciec, rabin i biblista Samuel Sandmel, „przed ogłoszeniem Nostra aetate nigdy nie był zaproszony do żadnej katolickiej instytucji, a po jej publikacji „jakby przerwały się tamy”.

 

Zaznaczył jednak, że „odrzucenie antysemityzmu to pierwszy krok, nauczyć się go rozpoznawać – to zadanie dużo trudniejsze”.

 

Francuski biskup, prof. Étienne Veto odwołał się do obrazu drzewa oliwnego z Listu do Rzymian. Jak podkreślał, Kościół czerpie soki z żywego korzenia. „Żydzi nie zostali odcięci – są czasem zranieni, ale nie odłączeni”. Przywołał też słowa św. Jana Pawła II, że „Stare Przymierze nigdy nie zostało odwołane”.

 

Konferencję zakończyła wspólna modlitwa Żydów i chrześcijan. „Jeśli Nostra aetate ma w kimś żyć, to w młodych” – podkreślił kard. Ryś, dziękując obecnym duchownym, klerykom i wspólnotom żydowskim.

 

Nowa książka – Kościół po Nostra aetate

 

Podczas konferencji zaprezentowano nową publikację naukową: „Kościół katolicki wobec Żydów i judaizmu. Dokumenty Stolicy Apostolskiej (1965–2015) i komentarze” pod redakcją kard. Grzegorza Rysia i prof. Sławomira Jacka Żurka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

 

To pierwsze na świecie kompendium, które w jednym miejscu gromadzi wszystkie watykańskie dokumenty o relacjach z judaizmem, opatrzone analizami teologicznymi autorstwa ks. prof. Andrzeja Perzyńskiego, ks. prof. Mirosława Wróbla, ks. prof. Alfreda Wierzbickiego i prof. Sławomira Jacka Żurka. Publikacja pokazuje, jak bardzo zmienił się sposób myślenia Kościoła – od czasów nieufności do wspólnoty braterstwa i dialogu.

 

 

 

Vatican News/Heschel Center News

 

 

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików cookies na swoim urządzeniu więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close