Celem jest troska o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Komenda Główna Policji promuje instytucje, które wspierają młodych ludzi w kryzysie. Opracowano specjalny plakat i ulotkę z numerami telefonów do ekspertów, którzy niosą pomoc.
Tempo życia XXI wieku, postęp techniczny oraz intensywne przemiany stawiają przed współczesnym człowiekiem trudne wyzwania. Szczególnie młodzi ludzie, dla których świat kreowany w internecie jest wyznacznikiem dążeń, wyzwań, atrakcyjności, a opinia rówieśników jest bardzo ważna, często nie radzą sobie z oczekiwaniami.
Środowiska naukowe, pedagodzy, psycholodzy oraz media zgodnie wskazują na zauważalne konsekwencje powyższej sytuacji dla funkcjonowania społecznego młodych ludzi. Między innymi agresja, przemoc fizyczna i werbalna stanowią ciemną stronę naszej rzeczywistości.
W trosce o szeroko rozumiane bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, Komenda Główna Policji opracowała specjalny plakat i ulotkę. Zawiera ona informacje o numerach telefonów zaufania prowadzonych przez organizacje niosące pomoc młodym ludziom.
– Wiele instytucji i organizacji pozarządowych prowadzi własne telefony zaufania. Są to numery na które można dzwonić zawsze, w każdej sprawie, gdy potrzebna jest rozmowa. Tematy mogą dotyczyć problemów z nauka w szkole, z relacjami rówieśniczymi czy rodzinnymi, emocji, przyjaźni, poczuciu bezsilności czy dyskryminacji oraz w kryzysie psychicznym – mówi Michał Kocot z Komendy Głównej Policji.
Na większość numerów można dzwonić przez całą dobę, zachowując pełną anonimowość – dodaje policjant.
– Mamy na uwadze, że życie ludzkie jest bezcenne, dlatego to jest miejsce, gdzie możemy zadzwonić w kryzysie. Telefony i czaty obsługują specjaliści, pedagodzy i psychologowie. Nie ma potrzeby podawania imienia i nazwiska ani miejsca zamieszkania. Większość z tych numerów są bezpłatne i są obsługiwane przez 24 godziny siedem dni w tygodniu – dodaje Michał Kocot.
Krzysztof Jędrasik